PROBLEMVEI: I oktober kollapset forskalingen på den nye E16-brua i Bærum under støping. Statens vegvesen understreker at dette ikke er en medvirkende årsak til den forsinkede åpningen av veien. (Bilde: Statens Vegvesen)
(Bilde: Statens Vegvesen)
(Bilde: Statens Vegvesen)
(Bilde: Statens Vegvesen)

Betong ute av kontroll på nye E16

All den plasstøpte betongen må nå rives. I mellomtiden har Arbeidstilsynet stanset alt arbeid med brua, og politiet etterforsker saken.

Ingen skadet

Det var rett før klokken 12 tirsdag formiddag at uhellet skjedde. Cirka ti personer drev med støpearbeider ved Bjørum Sag bro på Skui da øverste del av understøttelsen for forskalingen ga etter. Dermed sank 400 tonn utlagt armering og betong under herding sammen. Det sank én meter ned, samtidig som det ble sideforskjøvet med bortimot en meter. Det skapte en grop på ene siden av brua, og en opphøyning på den andre siden.

Heldigvis var det ingenting som raste de 20 meterne ned. Alt ble liggende i støpeformen.

– Dette var så nært en alvorlig ulykke som det går an å komme, sier Arbeidstilsynets seniorinspektør Arne Helge Mikkelborg.

Frykter mer bevegelse

Entreprenøren Betonmast har nå engasjert et firma som skal lage en plan for hvordan rivingen kan gjennomføres på mest mulig forsvarlig måte. De henviser til byggherren, Statens vegvesen, for kommentar.

– Vi har forbud mot å gå under brua, og brua i seg selv er sperret. Vi har satt opp et målepunkt for å overvåke ytterligere bevegelse. Vi må passe på at det ikke blir mer sideforskyvning, sier prosjektleder Knut Gløersen i Statens vegvesen Region Øst.

Vet lite før riving

Gløersen regner ikke med at årsaken til hendelsen vil bli funnet før rivearbeidene er igang.

– Hva den faktiske årsaken har vært kan vi ikke si med sikkerhet før brua rives, og det må gjøres forsiktig, sier Gløersen.

Arbeidstilsynets Arne Helge Mikkelborg vil heller ikke spekulere på årsaken.

– Det vet vi rett og slett ikke, men det er noe vi blir nødt til å finne ut av, for det er bygd mange bruer på samme lest som denne, sier han.

Ikke første uhell

Det er ikke første gang hovedentreprenøren for parsellen, arbeidsfellesskapet Betonmast / Håkanes Maskin, opplever problemer med byggingen av den nye E16-brua. I juni ble fundamentet ødelagt av flom i Isielva.

Strekningen fra Isi til Bjørum, som er en del av nye E16 fra Sandvika til Sollihøgda, skal stå ferdig tidligst ved årsskiftet 2008/2009.

- Denne hendelsen vil ikke forsinke åpningen av veien, sier Gløersen.