Tomotors. De nye gressklipperne ser til forveksling ut som bensinmaskiner, men det er ingen motor vi ser. Det er batterier. De har to motorer. En for fremdriften og en for å drive kniven. Har man to fulle batterier kan man klippe i mellom en eller to timer før det er på tide å lade. (Bilde: Bosch)
Rydde: I stedet for å ha motoren bak har de nye buskrydderne til Bosch batteriet der. Motoren finner vi der bensinmaskinene har vinkeldrevet. Det gir vesentlig bedre virknignsgrad. (Bilde: Klaus Merz)

GRESSKLIPPERE PÅ BATTERI

Bensin til disse koster 40 kroner literen. Nå får de batteri

Flere produsenter satser på proffbatterier.

Batteridrevne gressklippere og annet hageutstyr er ikke noe nytt.

Men i kommunesektoren, hvor plenklipperne går dag ut og dag inn i vekstsesongen, er det bensinmaskinene som råder grunnen.

Strømsjokk

Det vil produsenter som Bosch og Stihl gjøre noe med. Bosch lanserer nå flere nye profesjonelle hageverktøy basert på et nyutviklet 36 volts batteri med en kapasitet på hele 6 amperetime.

Det skal gi parkvesen og andre profesjonelle gartnere en mer behagelig hverdag med mindre bråk og utslipp.

Akkurat som Tesla lover Bosch at rekkeviddeangsten ikke er skal plage brukerne. Gressklipperne skal kunne gå mellom en og to timer på en lading og batteriene kan fullades på 42 minutter.

Les også: Denne dingsen danker ut tommestokken

Koster flesk

Dette er ikke billig utstyr.

Når man ser på prisen på selve maskinene kan de høres rimelig ut. Gressklipperne, solid utført i aluminium støpegods, koster fra 10.500 kroner og oppover. Buskrydderne koster fra 5300 kroner og opp.

Det er ikke så galt for maskiner som er konstruert for heldagsbruk i mange år. Både batteriene og maskinene de brukes i tåler å bli høytrykkspylt. Men prisene er uten selve energilageret.

Hvert batteri koster 3300 kroner og gressklipperen kan ha to av dem. Og så må man ha ladere.

Les også: Smart støvsuger med utskiftbart batteri

Betaler seg

Likevel mener Bosch at dette er lønnsomt på mer enn en måte. Energikostnaden til strøm er nesten ingenting. Prisen på bensin, derimot, er et kraftig innhugg i parkvesenets budsjetter.

Slike maskiner kjøres gjerne på alkylatbensin som gjør at motorene går bedre og slipper ut mindre, men den koster rundt 40 kroner literen. I tillegg kommer oljen.

Les også: Ny drill kan «tenke» for deg

Avansert batteri

Det nye batteriet til Bosch er robust sak. Det tåler vann og fall i betong fra to meters høyde. Først etter 1500 ladesykler begynner det å tape kapasitet. Det betyr selvfølgelig at det er batterikostnaden som betyr noe i energiregnskapet.

Kostnadene til 0,216 kWh er neglisjerbar i forhold til de rundt to kronene det koster i avskrivning per opplading.

Cellene i batteriet er termisk beskyttet mot overoppheting og varmen ledes ut vil kjøleribber i aluminium. Det er samme teknologi selskapet benytter for verktøyet sitt.

Like sterke

I følge Bosch er de nye maskinene like kraftige som sine bensinkonkurrenter. Her er det motorer med direkte drift og ingen kraftoverføring via drivaksler og belter som reduserer ytelsen.

Det gjør at de kan gå så lenge på to batterier som bare inneholder 0,432 kWh. Det er den samme mye høyere virkningsgraden som vi også ser i elbiler som kommer veldig mye lenger på den teoretiske energien som er tilgjengelig i batteriet i forhold til bensintanken.

TEST: TEST: Stikksager på lavspenning

Mer behagelig

Støyfrie er de ikke de nye klipperen, men nivået er halvert eller mer i forhold til bensinkonkurrentene.

Det samme gjelder vibrasjoner. Spesielt buskryddere har høye vibrasjonstall fordi motoren er montert bak og driver kuttehodet via en drivaksel. I Bosch nye batterimodeller er batteriet bak, mens motoren er direktekoblet til kuttehodet.

Det fjerner det meste av vibrasjonene som kan være plagsomme når de brukes hele dagen.

Kan ikke konkurrere nå

Også hos Stihl tror de på fremtiden til batteriet. I dag har de svært mye verktøy på bensin, men også på 230 volt. I de siste årene har batteriet kommet for fullt.

— Vi har flere ulike batterier opptil et på 36 volts batteri på 5,2 amperetime. Stadig mer av vårt verktøy kan benyttes med batteri. Mange brukere vil bytte ut bensindrevet verktøy av miljøårsaker. En ting er støy, men de er også eksponert mot avgasser fordi de er svært nær utslippskilden, sier Kai Liverørd, teknisk sjef i Stihl Norge.

Likevel tror Liverød det vil gå svært mange år før den batteridrevne elmotoren kan konkurrere på lik linje med forbrenningsmotoren.

— Det vil nok skje raskere i parksammenheng enn i skogen, men der batteridriften for alvor gjør et innhogg er på nettdrevet elverktøy. Ladninger er noe mange ønsker å bli kvitt. Spesielt nå når batteriene har fått så stor kapasitet og er så lettvint å lade opp, sier teknisk sjef i Stihl Norge, Kai Liverød.

TEST: Et godt, batteridrevet arbeidslys

Motorsag neste

Batteridrevne proffverktøy for gressklipping og rydding av kratt vil i første trinn bre seg ut over et større produktområde.

En batteridrevet motorsag er nok neste skritt. I en slik er nok ikke et batteri, som veier 2,3 kilo, noen ubetinget fordel. Men med to eller tre batterier i en meis på ryggen, kan vi nok se for oss at kommunale trefellere i fremtiden foretrekker litt kjedesumming i stedet for bråket fra en totakter. Da blir selve motorsaga lettere enn en bensinsag.

Bosch har heller ikke tenkt å stoppe på 6 ampere-timer. Dette er bare starten på utviklingen som kommer til å gjøre det portable energilageret vesentlig mer potent i årene fremover.

Les også:

«Fogo» er den smarte tur-gadgeten du ikke visste du trengte

Dette er beste tilbudene på skikkelig fett mobilt bredbånd

Denne bærbare laderen kan lades opp på tre sekunder