STÅR FAST: På RIFs høstmøte i dag sto Elisabeth Enger fast på at det var mangel på kompetanse ¿ med henvisning til saken i Teknisk Ukeblad. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Benekter kompetansebløff

  • Bygg

De siste ukene har flere ingeniørselskaper tatt til orde for at Jernbaneverket ikke har gjort jobben sin når dets direktør Elisabeth Enger har sagt at det ikke lenger finnes tilstrekkelig med kompetanse på jernbaneutbygging i Norge.

Enger sa tidligere i år at hun har sendt et brev til de store rådgiverselskapene for å etterlyse kompetanse.

Bakgrunn: – Jernbaneverket bløffer om kompetansemangel

Har ledig kompetanse

"Vi har skrevet til alle konsulentselskapene som driver med jernbane i Norden for å spørre hva de har å by på. Vi kjøper alt som er ledig. Det tar tid å få det på plass".

Dette sa Elisabeth Enger i et debattprogram på NRK i januar i år. I det samme programmet sa Enger at "Vi støvsuger markedet."

De største norske rådgiverselskapene har overfor Teknisk Ukeblad benektet at de har fått noe brev. De har også ledig kompetanse.

På RIFs høstmøte i dag sto Elisabeth Enger fast på at det var mangel på kompetanse – med henvisning til saken i Teknisk Ukeblad.

– Vi har problemer med å finne kompetanse og spesielt konkurransedyktig konkurranse. Men vi er også sikre på at dette er et kortsiktig problem. Vi er nå involvert i flere prosjekter hvor vi tar ansvar for å bygge opp kompetanse, både i samarbeid med NTNU og høyskoler. Det gjelder både jernbaneteknikk og signalløsninger, sa Enger.

Les også: Presset øker mot Jernbaneverket

25 milliarder

Enger sa at det nå brukes totalt 25 milliarder kroner på å bygge ut vei og bane i Norge hvis man ser på det totale antall offentlige investeringer, medregnet de fylkeskommunale.

– Dette er ca. halvparten av omsetningen i bygg og anlegg så det er snakk om veldig store investeringer, sa Enger.

Opplever drømmen

Elisabeth Enger sa at jernbanen hadde et dårlig omdømme i Norge da hun startet i jobben for over to år siden.

– Det var nesten som man skulle tro at det neste var nedlegging av jernbanen, men det kunne gå bare en vei og nå er det et voldsomt trøkk rundt planlegging og utbygging. Jeg hadde aldri drømt om en så stor forandring for norsk jernbane, sa Enger.

Stein O. Nes: Jernbaneverket bløffer ikke

Befolkningsvekst

Jernbaneverket har en rekke store prosjekter foran seg og man må planlegge for en stor befolkningsøkning i sentrale strøk, f.eks. 50 prosent i Oslo-området innen 2060.

– Vi ønsker å konkurranseutsette alle prosjekter, men dere må ha forståelse for at dette tar tid. I Norge har vi hatt tradisjon for nasjonale og til og med NSB-interne løsninger. Bl.a. vil det koste nærmere 20 milliarder å gå fra gamle NSB-løsninger til europeiske standardløsninger, sa Elisabeth Enger som hadde følgende mål:

– Vi må sørge for at det ikke blir en nyhet når toget går!