DNV er blant bedriftene som har anskaffet elbiler. Elbilprodusentene forventer at mange flere følger etter. (Bilde: mona sprenger)

Bedriftene vil ha elbiler

  • Motor

Elbil Norge, som produserer elbilen Buddy, skal øke produksjonen fra 250 til 5000 biler i løpet av de neste tre årene..

Og over halvparten vil gå til bedriftsmarkedet, sier Kjell Strøm i Elbil Norge til Dagsavisen.

– Vi er i forhandlinger med relativt store bedrifter, sier han.

Halvparten bedrifter

Også Reva tror på storinnrykk i bedriftsmarkedet.

– I dag går under 20 prosent av elbilene vi selger til bedriftskunder, men jeg vil tro andelen øker til halvparten og kanskje mer enn det i tida framover, sier daglig leder Bjørnar Teig.

Nye Reva NXR får fire seter og 16 mils rekkevidde. Den blir typegodkjent som bil, ikke som firehjuls motorsykkel, som dagens Reva.

Les mer: Ny Reva kan lades med mobilen

Til kommunene

Også i Think forventer man at en stor andel av bilene vil gå til andre enn privatpersoner.

– 40, kanskje opp mot 50 prosent av bilene vi regner med å selge til neste år, vil gå til bedriftsmarkedet og kommunal sektor, sier salgsdirektør Richard Waitz til Dagsavisen.

Hafslund er en av bedriftene som har gått til innkjøp av elbiler. De har anskaffet 15 stykker.

– Taxikostnadene til og fra møter har gått dramatisk ned. Elbilene innebærer også en fin profilering av Hafslund. Vi ønsker å synliggjøre at vi blir et stadig mer klimavennlig selskap, sier konserndirektør Karen Onsager.