Avtalen om delelinjen forventes ratifisert i løpet av kort tid. (Bilde: Kart: Sherpa Konsult)
Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen legger opp til et tette løp i Barents Øst. (Bilde: Scanpix)

Barentsavtale snart på plass

– Vi forventer ratifisering av avtalen i Russland og Norge i løpet noen måneder. Dette vil gi grunnlag for økt samarbeid mellom landene, sier olje- og energiminister Terje Riis-Johansen.

Under en pressekonferanse om åpningen av Jan Mayen i går, fremla ministeren informasjon om det omstridte området i Barentshavet.

Når avtalen blir ratifisert, forventer norske myndigheter at en kartleggingsprosess vil komme raskt på plass.

– Dette blir noe enklere enn Jan Mayen, siden området befinner seg nærmere land og er i en relativt kjent petroleumsprovins, sier Riis- Johansen til Teknisk Ukeblad ved spørsmål om når oljenæringen kan forvente aktivitet i området.

Olje- og energiministeren sa i går at det legges opp til et langsiktig løp over minst 15 år før området rundt Jan Mayen kan åpnes for oljevirksomhet.

Les også: Delelinjen er klar

Må fremstå som attraktive

Professor Johan Petter Barlindhaug tror en ratifisering av delelinjeavtalen vil gjøre at området vil fremstå som et industrielt spenningsområde, og ikke lenger et militært spenningsområde.

– Da blir det enda viktigere å fremstå som attraktive for utenlandske oljeselskaper. Vi kan ikke stå alene i spørsmålet om ressursene i Polhavene, sier Barlindhaug.

Flere internasjonale oljeselskaper har signalisert at de kan forsvinne fra norsk sokkel dersom det ikke åpnes for nytt leteareal.

Les også: Kompromisslinjen åpner for ressurskappløp

Storstilt letekampanje

– Å skaffe mer areal er helt nødvendig for å være attraktive. Når avtalen ratifiseres tror jeg regjeringen vil legge opp til at store ressurser blir brukt på å hente seismikk i det nye området av Barentshavet. Det bør legges opp til en storstilt letekampanje i området, sier Barlindhaug.

Regjeringen har bevilget 180 millioner kroner til seismikkskyting utenfor Jan Mayen og Barentshavet.

Les også: Seismikk for 180 millioner

Les også: Slik blir delelinjen