Et felles elektronisk betalingssystem langs veiene skal gi bedre trafikkflyt lands europeiske veier. (Foto: Mona Strande)

EU-REGLER

Årlig stikker utlendinger fra 34 millioner i bompenger, det kan ny EU-lov gjøre noe med

Norge får felles bompengesystem som resten av Europa.

Hvert år går den norske staten glipp av mange titalls millioner kroner fra utenlandske kjøretøy som ikke betaler bomavgiften.

Selskapet Euro Parking Collection (EPC), som tar seg av all innkreving av bompenger fra utenlandske kjøretøyer, viser til at staten taper rundt 34 millioner kroner årlig, på manglende betaling.

Dette kan det bli slutt på, etter at det fredag ble klart at EUs bompengedirektiv skal innføres i Norge.

Les også: Nytt EU-direktiv kan koste norske bileiere dyrt

Skal bedre trafikkflyten

Direktivet, som ble etablert i 2004, skal sikre at alle systemer for elektronisk trafikantbetaling i det europeiske veinettet virker sammen med hverandre.

EFTAs overvåkingsorgan åpnet i 2013 sak om manglende norsk gjennomføring av EU-direktivet, som de mener vil gi transportarbeidere, og andre trafikanter en lettere reise gjennom Europa.

Utover dette er målet med direktivet å forbedre trafikkflyten på europeiske veier ved at langt færre stopper opp for å betale kontant ved bomstasjonene. Det er også et håp at flere vil betale, enn det som er tilfellet i dag.

Se video: Her støpes brua på 48 timer

Under utvikling

Planen er å innføre en såkalt ”EETS-brikke” (European Electronic Toll Service) som skal kunne brukes i hele Europa.

Brikken er foreløpig ikke ferdig utviklet, men vil når den kommer, la nordmenn dra på kjøretur gjennom alle Europeiske bomstasjoner uten å stoppe for å betale.

Tilsvarende skal utenlandske sjåfører i Norge kunne bruke brikken på alle norske bomstasjoner.

Les også: Slik kan bompenger ta gevinsten fra superbrua mellom Moss og Horten

Foreløpig samarbeid

Det finnes allerede i dag et felles skandinavisk betalingssystem, det såkalte EasyGo-samarbeidet.

Det er et samarbeid mellom Danmark, Norge og Sverige, der trafikantene kan bruke én og samme brikke i de tre landene.

Samarbeidet er nå utvidet til å gjelde Østerrike. Men foreløpig er det kun østerrikske trafikanter som kan bruke sine brikker i Skandinavia, mens skandinaviske brikker så langt ikke kan brukes i Østerrike.

Les også:

Elbiler koster Norge opptil 80.000 kroner per tonn spart CO2. En klimakvote koster 30 kroner

Solvik-Olsen vil ikke frede elbil-fordelene til 2017

«60 milliarder er for mye penger å bruke på to småbyer»