BYGG

Åpner for privat veihjelp

MER OPS? Kleppa vil ha en grundigere evaluering av gjennomførte OPS-prosjekter, og åpner for flere modeller med privat finansiering av vei og bane.
MER OPS? Kleppa vil ha en grundigere evaluering av gjennomførte OPS-prosjekter, og åpner for flere modeller med privat finansiering av vei og bane. Bilde: Scanpix
22. mars 2010 - 07:06

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) vil ha forslag fra næringslivet om investeringer i bygging av vei og jernbane.

Flere modeller

I Norge blir bygging av vei og jernbane hovedsakelig finansiert gjennom offentlige bevilgninger og bompenger, men Kleppa er åpen for å diskutere såkalt offentlig privat samarbeid (OPS).

– Jeg er interessert i en bredere drøfting av finansiering av samferdselsprosjekter enn det jeg selv har deltatt i til nå. Jeg ser at her er det et bredt engasjement over hele landet for å sikre flere prosjekter, og jeg vil ha drøftet om vi også kan prøve ut andre modeller for finansiering, sier hun til Aftenposten.

Vil evaluere

Bare tre veistrekninger i Norge er bygget etter OPS-modellen. Det er E39 Klett-Bårdshaug, E39 Lyngdal-Flekkefjord og E18 Grimstad-Kristiansand. I utlandet er slik finansiering langt mer vanlig.

– Det blir viktig i denne debatten å ytterligere evaluere de tre prosjektene som er gjennomført, sier Kleppa.

Leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Knut Arild Hareide (KrF) gir ros til Kleppa.

– Jeg har tidligere stilt spørsmål til henne i Stortinget om denne saken. Hun svarte verken ja eller nei. Regjeringens politikk har vært nei, og jeg er derfor veldig glad for at Kleppa nå har vært i tenkeboksen og signaliserer et ja. Dette er veldig positivt for norsk samferdselspolitikk, sier Hareide til NTB.

Håper på fortgang

Han mener at OPS innebærer god finansiering og at ordningen kan gi bedre løsninger ved større fornyelse av samferdselsprosjekter, og at en slik løsning kan gi mer arbeid til folk.

– Opposisjonen har vært for dette. LO og NHO har gitt oss støtte. Jeg gir honnør til Kleppa og håper hun kommer fort tilbake til Stortinget med denne saken. Opposisjonen og store organisasjoner har ment dette i fire år. Det har vært stillstand på dette feltet, og det er nå veldig viktig at vi kommer fort i gang, sier Hareide.

Høyre-støtte

– Dette er en interessant vending i saken. Vi har påpekt fordelene ved en OPS-løsning i mange sammenhenger, og hilser Kleppa velkommen etter. Nå håper jeg at hun ikke står alene i dette synet, men at hun har regjeringen med seg, sier Øyvind Halleraker (H) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Han tror en satsning på OPS-modellen vil føre til mer effektive, smartere og bedre løsninger.

– Men det må være en betingelse at dette ikke går ut over løftene som ligger i nasjonal transportplan og den statlige innsatsen som vi er helt avhengig av der. Det er helt avgjørende. Bortsett fra det skal vi komme med gode forslag til hvordan vi kan få fart i norsk veibygging, sier Halleraker.

Johnsen

Halleraker skal i Stortinget tirsdag holde en interpellasjon til finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) om nettopp dette temaet.

– Det blir spennende å finne ut om hele regjeringen står bak utspillet, og ikke bare Kleppa. Jeg håper på en god debatt, og regjeringen skal få Høyres støtte hvis det blir en dreining i denne retningen, sier Halleraker. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.