EN METER TYKK: Overbygningen på E16 ved Isi er en meter tykk. Kanskje kan det vise seg å være for lite til å stå imot telehiv i grunnen. (Bilde: Truls Tunmo)
(Bilde: Truls Tunmo)

Analyserer telehiv på E16 i Bærum

Et 350 kvadratmeter stort tverrsnitt av nye E16 ved Isi i Bærum skal forhåpentlig gi svar på hvorfor den to år gamle veien er ødelagt av telehiv.

  • Bygg

Overbygningen, eller veikroppen, er en meter tykk på nye E16 ved Isi. Fra undergrunnen slo telehivet gjennom hele veifundamentet og lagde betydelige ujevnheter i veibanen.

– Det var flere kuler i veibanen her. Vi måtte finne ut hvorfor disse skadene oppsto, sier Arild Andenæs, byggeleder for utbedringsprosjektet av teleskadene på E16 til Teknisk Ukeblad.

Tålte en vinter

Vinteren i fjor forårsaket ingen teleskader på strekningen. Statens vegvesen analyserer nå prøver fra grunnforholdene og fra overbygningen i håp om å finne ut hvorfor årets vinter har skapt problemer.

– Veien er jo bare to år gammel, så slikt skal ikke skje. Vi har tatt rundt 50 prøver fra 30 punkter i de forskjellige lagene nedover i overbygningen, sier Andenæs.

Prøvene skal analyseres på laboratoriet til Statens vegvesen i Oslo, og resultatene skal vurderes av det såkalte Dekkeprosjektet.

– Vi vet ennå ikke når resultatene er klare, sier Andenæs.

VENTER PÅ RESULTATENE: Byggeleder for gravingen på E16 ved Isi i Bærum, Arild Andenæs, sier at det ennå vil ta noe tid før analysene fra laboratoriet til Statens vegvesen er klare.

RIF og NTNU-professor

Han har foreløpig ingen formening om årsakene til skadene på den nye firefeltsveien.

– Det er for tidlig å trekke noen slutninger om årsakene til telehivskadene før vi får svar på analysene våre. Men det som er sikkert, er at slike skader ikke oppstår uten sterk kulde over tid.

Krateret i E16 ved Isi ble bygget opp igjen med duk og kult i bunnen av overbygningen. Deretter et avrettingslag før to lag med asfalt/grus og et bindlag bestående av asfalt/betong, før et såkalt SKA-11 asfaltlag på toppen som slitelag.

Avdelingsdirektør i Veg- og transportavdelingen i Statens vegvesen, Eirik Øvstedal, er ansvarlig for hele telehivprosjektet.

– Vi er en ekspertgruppe med folk fra Statens vegvesen og professor Inge Hoff fra NTNU som skal ha møte med en referansegruppe med deltagere fra eksterne entreprenører og representanter fra RIF (Rådgivende Ingeniørers Forening) den 23. juni. Så det er litt tidlig å trekke noen konklusjoner, sier Øvstedal til Teknisk Ukeblad.

Les også: Statens vegvesen innrømmer:<br/> Må skjerpe kravene mot telehiv

Graver opp ny E16 grunnet telehiv

– Kvaliteten må bedres

Administrerende direktør i RIF, Liv Kari Hansteen, er glad for at veimyndighetene tar med RIF i referansegruppen.

– Det er helt uakseptabelt at telehiv har ødelagt nye motorveier. Vi må satse mye mer på kvalitet. Det gjelder både å bygge veiene bedre, og å vedlikeholde dem. Her må vi bruke ekspertise. Geologer og geoteknikere bør følge veiprosjektene fra A til Å. De må ut i felten, det teoretiske de har med seg fra utdannelsen må også brukes i praksis, sier Hansteen.