EC135-vraket i SHTs hangar på Kjeller. (Bilde: SHT)

ULYKKE PÅ SOLLIHØGDA

Alle kontrollstagene til hovedrotoren røk

Statens havarikommisjons første undersøkelser etter havariet på Sollihøgda.

Det viser de første bildene av EC135-vraket som Statens havarikommisjon for transport (SHT) har tatt i sin hangar på Kjeller.

Alle fire stagene røk

To mennesker omkom da et EC135-helikopter fra Norsk Luftambulanse kolliderte med en kraftledning og havarerte på Sollihøgda tirsdag formiddag.

De første undersøkelsene som SHT nå har gjennomført, viser at det var flere kontaktpunkter mellom høyspentlinjene og helikopteret.

– En av linjene har kveilet seg rundt hovedrotoren på en slik måte at samtlige kontrollstag (pitch linker) til hovedrotorbladene har røket. Det var derfor ikke mulig å kontrollere helikopteret etter at det traff høyspentlinjene, skriver SHT.

EC135-vraket i SHTs hangar på Kjeller.
EC135-vraket i SHTs hangar på Kjeller. SHT

Videre arbeid

I det videre undersøkelsesarbeidet vil havari­kommisjonen blant annet:

  • Samtale med vitner og granske filmklipp fra ulykken
  • Kartlegge relevant kommunikasjon i tiden umiddelbart før ulykken skjedde
  • Kartlegge forhold omkring innflyging og landing på improviserte landingsplasser, samt kart og merking av spenn

Det er i tråd med det havariinspektør Tor Nørstegård sa til Teknisk Ukeblad onsdag, i en artikkel som tok opp mangelen på ferdsskriver og taleregistrator (FDR/CVR) om bord i ulykkeshelikopteret.

Les også:

Vurderer å merke høyspentledninger med ballonger

Ulykken på Sollihøgda skjedde på omkjøringsvei

Ingen krav om svarte bokser i ambulansehelikopteret

Snø og kraftledning i sentrum for havarigransking