Oppe i bildet sees innkjøringen til den stengte Nestunnelen. Vegvesenet er ferdig med alt arbeid i tunnelen, som likevel ikke er åpnet for trafikk før andre formaliteter er i orden. Tunnelen skulle vært gjenåpnet i desember 2012. (Bilde: NTB scanpix)

ULYKKE PÅ SOLLIHØGDA

Ulykken på Sollihøgda skjedde på omkjøringsvei

Tirsdag formiddag kjørte en trailer av veien ved Nestunnelen på E6 i Hole. Politi, brann og ambulanse var på stedet ved tunnelen da et helikopter fra Norsk luftambulanse havarerte og to mennesker mistet livet.

Traileren som førte til utrykningen veltet på omkjøringsveien som er satt opp på grunn av rehabiliteringen av Nestunnelen. Sjåføren ble brakt til Ullevål universitetssykehus. Tilstanden hans er ikke kjent.

– Traileren veltet i svingen der du kjører under E16 for å komme inn på omkjøringsveien, bekrefter politioverbetjent og leder for etterforskningsenheten i Hønefoss, Arne Erik Håkonsen.

Forsinket åpning

Nestunnelen ble stengt 25. mars 2011, etter at et 200 kilo tungt flak med sprøytebetong falt ned fra taket i tunnelen tre uker tidligere. Etter planen skulle tunnelen vært åpnet igjen i desember 2012.

– Nestunnelen var planlagt rehabilitert, men i Nasjonal transportplan (NTP) var det forutsatt at de første tre millionene skulle komme i 2013 og resten fra 2014. Siden vi ble nødt til å stenge tunnelen allerede i mars 2011, hadde vi ikke noen prosjektmidler å ta av, og ingen ferdige planer. I tillegg var alle relevante rådgivende ingeniører opptatt med andre prosjekter, så det tok tid før noen hadde kapasitet til å ta på seg prosjekteringsjobben, sier prosjektleder for utbygging av tunnelen, Tore Braaten i Statens vegvesen.

Han sier det har vært mange hindringer på veien, men at tunnelen om kort tid vil være klar for åpning.

– Alt fysisk arbeid på stedet er ferdig for lengst. Vi har kjørt alle våre tester lokalt, og venter nå på at tunnelen skal overføres til veitrafikksentralen, som må gi sin sikkerhetsgodkjenning. Forhåpentligvis skjer åpningen allerede i januar, sier Braaten.

Les også: Hvit membran skal øke levetiden på tunneler

Svingete omkjøringsvei

Politioverbetjent Håkonsen sier det er mulig at ulykken kunne vært unngått dersom tunnelen hadde vært åpen på tirsdag.

– Dersom tunnelen hadde vært åpen hadde ikke trailersjåføren kjørt på omkjøringsveien. Da hadde han kjørt en rett strekning, og ikke en krapp venstresving slik han gjorde da ulykken skjedde, sier han.

Håkonsen sier hovedveien gjennom tunnelen er bedre enn den midlertidige veien ulykken skjedde på.

– Det er en bredere og mer moderne vei som er langt fra så svingete som omkjøringsveien, sier han.

En varig vei

Braaten i Vegvesenet mener derimot ikke at omkjøringsveien kan få skyld for ulykken.

– Vi har ingen indikasjoner på at det er noen forhold rundt kjøreforholdene som forårsaket trailervelten. Omkjøringsveien er ikke noe brattere enn resten av E16 over Sollihøgda, og der det er mest kurver er den utstyrt med fysisk midtdeler. Når tunnelen åpner vil veien fortsette å fungere som omkjøringsvei dersom tunnelen må stenges i korte eller lengre perioder, sier han.

Les også:

Her skal 23.000 betongelementer på plass

Som å ha to brannmenn plassert hver femte meter

Norges nest lengste hengebru støpes nedover