SAMFERDSEL

Hvit membran skal øke levetiden på tunneler

Ved å benytte seg av hvit membran oppdager arbeiderne raskere skader ved montering, enn når membranen er mørk.
Ved å benytte seg av hvit membran oppdager arbeiderne raskere skader ved montering, enn når membranen er mørk. Bilde: Oldroyd
23. des. 2013 - 12:09

Skanska signerte nylig kontrakt med Oldroyd for levering av 180.000 m2 tunnelmembran til vannsikring av Holmestrandtunnelen.

Membranen skal dekke innsiden av 12,3 kilometer tunnel mellom Holm og Nykirke.

Nærhet til prosjektet

– Arbeidsmiljø veldig viktig, og en lys membran gir en enklere og sikrere arbeidshverdag for våre ansatte, sier Enzo Marino i Skanska.

Marino legger til at Oldroyd som har fått kontrakten er den eneste norske leverandør av denne type membran.

– For oss er det viktig med en leverandør som fort kan gjøre endringer dersom det skulle være behov for det. Hadde vi valgt en leverandør i et annet kontinent ville eventuelle endringer ført til store forsinkelser i prosjektet, sier han.

Holmestrandtunnelen: Fjellhall på over 130.000 m3 skal bli togstasjon

Samme som på E6/Dovrebanen

Raymond Molund, markedssjef i Oldroyd, kan fortelle at membranen selskapet leverer er en ny type, som kun er benyttet i mindre skala tidligere.

– Det er en spesialutviklet hvit PE membran for vannsikring av nye vei- og jernbanetunneler. Den er allerede brukt på Espa-tunnelen på fellesprosjektet E6/Dovrebanen, men er utenom det ny på markedet, sier han.

Les også: Her har de brukt over 20 år på 9 kilometer tunnel

Oppdager raskt skade

Molund kan fortelle at det er flere fordeler ved å benytte hvit membran, kontra mørk.

– Det er en ekstremt sterk membran, som produseres i tre sjikt. De tre lagene har ulik farge. Det gjør at dersom membranen får noen skade under montering er skaden veldig enkel å fange opp, sier han.

Mens den innerste delen av membranen er hvit, er den midterste sort, og den ytterste grå.

– Du ser med en gang om det oppstår et sort område på innsiden av membranen under montering. Den lyse fargen på innsiden fungerer dermed utmerket som skadeindikator. Når skadene oppdages såpass raskt vil membranen være med på å gi tunnelen lengre levetid, sier Molund.

Les også: Bruker "rørparaply" for å få has på problemtunnel

Bedrer sikkerheten

Utover det at fargen gjør det enkelt å unngå lekkasjer og hull, legger også Molund vekt på de positive effektene den lyse fargen har på arbeidsmiljøet i tunnelen.

– En hvit membran har også mye å si på arbeidsmiljøet i en tunnel. Jo lysere det er inni tunnelen under arbeidet, jo sikrere er tunnelen. I et anleggsområder med store maskiner har sikkerhet mye å si, sier han.

Les også:

30 prosent raskere tog om tre år

Intercity skal bygges for 250 km/t. Men her må togene uansett kjøre i halv fart

Tester ut selvlysende veg- og tunnelmaling  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.