NYHETEN A350: Sammenlignet med det tomotors Airbus 330 (se det andre bildet) ser A350 helt likt ut men er litt mindre og slankere, og har en annen vingeprofil. De store nyhetene ligger i og under skallet. (Bilde: AIRBUS)
A330: Dette er en tomotors variant av mediumjumboen 340, og tar 300 passasjerer over 13 000 km. Det er konstruert i 1995 og er mer konvensjonelt bygget enn det nye A350. (Bilde: AIRBUS)
Boeings 7E7 Dreamliner får uventet konkurranse fra Airbus. (Bilde: BOEING)

Airbus tar kampen mot Dreamliner

A350 er sant å si et svar på Boeings vellykkede 270-seter B787 Dreamliner. Denne er allerede bestilt i 100 eksemplarer.

Airbus hadde ikke råd til å sitte stille og se at erkerivalen tok hele markedet.

For dette er en spesiell nisje: Så lang rekkevidde – omtrent 200-250 mil mer enn andre 250-setere – til så lav setekostnad.

Nye materialer

Flyet bygges - som Boeingmaskinen - i stor grad av karbonfiber-kompositter. Plastvinger og plastskrog blir hverdag om få år.

Seksti vektprosent av den nye modellen bygges ifølge selskapets tekniske direktør, dr. tech. Karl-Heinz Hartmann, av plastkompositter og et annet avansert materiale. Den nye varianten av ultralett, modifisert aluminium-litium (AlLi). Og Airbus har slengt inn enda en nyhet: Motorfestene er fullt ut laget av smidd titan.

Før var aluminium-litium et upålitelig materiale i et passasjerfly som skal fly langt og med svært lange vedlikeholdsintervaller: AlLi var plaget av korrosjonsproblemer og var dessuten kjent for å være utmattingsfølsomt - dumme egenskaper i et fly. Alcoa har fikset på resepten slik at det nye materialet nå er fullt pålitelig.

A350 vil få en åtte prosents vektfordel sammenlignet med B787 og vil veie syv tonn mindre tørt og tomt.

Nye vinger

Vingeprofilen er ny og er et resultat av europeisk aerodynamisk forskning betalt av Airbus og EADS (konsernet bak kampflyet Eurofighter).

Profilen er av typen ”drooped nose” og skal ha flere prosent mer løft uten økt motstand. Sånt teller når man flyr 1600 mil i slengen, for drivstoffdråpene er etter hvert blitt svært kostbare.

Nye kontrakter

Airbus skal lansere flyet offisielt på Paris Air Show i juni og regner med at de i løpet av utstillingen nok vil få rundt 50 kontrakter.

Flyet er laget ikke minst for å supplere eksisterende Airbusflåter. Byggingen vil ikke involvere norske underleverandører, men svenskene er på plass: Saab Aerostructures AB i Linköping står klare til å bygge vingebjelker av karbonfiberarmert epoksyplast. Gratulerer!