Ifølge patentsøknaden til Airbus skal flyet nå hastigheter opptil Mach 4,5. Her er tegninger av flyet fra søkanden. (Bilde: Erlend Tangeraas Lygre / Airbus / Colourbox)

AIRBUS

Airbus-flyet skal ta deg fra London til New York på ÉN time

Har tatt patent på «ultra-raskt luftfartøy» med plass til 20 personer.

I desember 2010 tikket det inn en søknad til det amerikanske patentkontoret fra de to Airbus-ansatte Marco Prampolini og Yohan Coraboeuf.

Søknaden omhandlet et ultra-raskt luftfartøy. Det var Business Insider som først omtalte saken.

Patentsøknaden, som du kan se i sin helhet her, ble godkjent 14. juli i år.

Skal kunne fly Mach 4,5

Det dreier seg om et fly som kan nå hastigheter på Mach 4,5, som altså fire og en halv ganger raskere enn lyden.

Business Insider skriver at flyet dermed kan bruke én time på reisen fra London til New York, som er to og en halv timer kortere enn Concorde brukte på den samme strekningen.

Airbus mener reiser som Paris til San Fransisco og Tokyo til Los Angeles kan ta så lite så lite som tre timer.

Skrekk og gru: Slik vil de stue enda flere passasjerer inn på flyet

Mange motorer

Flyet skal ifølge nettstedet lette ved hjelp av to turbojetmotorer, som er plassert på undersiden av skroget, og en rakettmotor bak på flyet.

Tanken er at flyet skal ta av som normalt, og så stige vertikalt som en rakett.

Like før lydmuren brytes, slås jetmotorene av og forsvinner inn i flykroppen. Deretter tar rakettmotoren over og fører flyet opp til 30 kilometers høyde.

Vil unngå «tjukkas-propper» i nødutgangene: Merker store passasjerer med sjakkmønster - for å unngå at de blir en propp i nødutgangen

Kjapt opp i fart

Så fort man kommer til denne høyden, skal to ramjetmotorer som er koblet til vingene ta over og få flyet opp i en hastighet på Mach 4,5.

Airbus skriver i søknaden at man blant annet skal bruke forskjellige former av hydrogen for å få dette til.

Les også: Her går F-35 utfor hoppkanten

Kan brukes til mye

Flyselskapet ser for seg at flyet kan brukes til både sivile og militære formål.

Sivilt kan det fungere som et kommersielt fly med plass til 20 personer, mens det militært kan fungere som et superraskt fremkomstmiddel for spesialsoldater eller til rekognosering.

Business Insider skriver at flyet kanskje aldri kommer til å se dagens lys, men at teknologien som utvikles kan tas i bruk i Airbus’ mindre ekstreme produkter.

Først endte det katastrofalt:For fem måneder siden endte det katastrofalt. Nå bygger selskapet et gigantfly