JOBBER VIDERE: Fornyingsminister Heidi Grande Røys kan fremdeles ikke si noe om når eID og en felles pålogging vil være klar. (Bilde: Espen Zachariassen)

60 millioner til elektronisk ID

  • IT

Regjeringens trekker frem elektroniske tjenester som det viktigste virkemiddel for fornying av offentlig sektor.

For å få til dette er det nødvendig med en enkel og sikker pålogging til tjenestene, og regjeringen foreslår å bevilge 60 millioner kroner til videreutvikling av felles eID og ID-porten, over statsbudsjettet i 2010.





Ingen frist

Direktoratet for forvaltning og IKT, Difi, har tidligere varslet at en felles påloggingsløsning, ID-porten, skal være klar ved nyttår.

ID-porten ble tidligere kalt samtrafikknavet. I forslaget til statsbudsjett settes det ingen slik frist.

– I fremtiden vil du få større valgfrihet og vil kunne logge deg på med en trygg eID som er enkel og praktisk for deg, sier fornyingsminister Heidi Grande Røys - uten å antyde når det vil skje.





MinID

Difi og Skattedirektoratet har etablert en offentlig eID-løsning, MinID. Denne gjør det mulig for innbyggerne å bruke samme elektroniske identifikasjon, enten de vil logge seg på Skatteetaten, NAV eller kommunens tjenester. 1,5 millioner mordmenn bruker MinID i dag.

Difi videreutvikler nå ID-porten, en felles infrastruktur for elektronisk ID og e-signatur for offentlig sektor.

Når ID-porten er ferdigutviklet, vil brukere av offentlige elektroniske tjenester kunne velge mellom MinID og private løsninger på markedet, for eksempel BankID eller Buypass.





Bedre e-kommunikasjon

Offentlig eID på høyt sikkerhetsnivå vil etter hvert også bli tilgjengelig gjennom ID-porten.

Forslaget til bevilgning skal i tillegg til videreutvikling av MinID, nasjonal eID og drift av ID-porten også brukes til å utvikle løsninger som vil gjøre det enklere for offentlige og private virksomheter å kommunisere elektronisk.





FAD prioriteter i tillegg følgende områder for å modernisere forvaltningen:

  • Forberedelse av innføring av elektronisk faktura til staten.
  • Økt bruk av elektronisk handel.