3D-bølgen ruller over flatskjermen

Las Vegas: Ingen som var innom verdens største forbrukermesse CES - Consumer Electronics Show i Las Vegas i begynnelsen av januar kunne unngå å få med seg budskapet: 3D er kommet. De fleste store tv-produsentene presenterte nye serier med 3D-kapable modeller. Før sommeren bør de være på plass i norske butikker også.

3D-bølgen har rullet fort. Veldig fort. Det som nærmest var science fiction i en årrekke materialiserte seg i fjor på Panasonics pressekonferanse på CES i Las Vegas som løfter om standarder og produkter. På forbrukermessen i Berlin i august gikk Panasonic og Sony i strupen på hverandre og lovet produkter snart. For noen uker siden var selve navet i 3D-utviklingen klar, nemlig standarden som sier hvordan filmer skal kodes på Blu-ray, og nå, på CES 2010, kom TV-ene. Ikke bare fra de to kamphanene. Nesten alle de store lanserte 3D, og ingen flere modeller enn Samsung. Nå er jakten på forbrukernes lommebøker i gang. For skal du se 3D må du ha både ny tv. Ny Blu-ray-spiller og ny HDMI 1.4-kabel.





3D-bølgen

En lang rekke Hollywoodproduksjoner de siste årene er produsert i 3D. I USA viser undersøkelser av folk om har sett 3D på kino at 80 prosent ønsker å ha dette hjemme. 3D vil kunne få samme appell som lydfilm og fargefilm da det kom.

Mye tyder på at 3D vil ta av minst like fort som hd-tv. På CES fortalte den amerikanske satellitt-distributøren DirecTV at de vil starte åtte 3D-kanaler i år og flere andre konkurrenter følger etter. Men her er det ikke bare snakk om film på Blu-ray. og det taler vel for alle de nye tv-modellene som nå vil renne ut fra produsentene. Både Sony og Panasonic er klar med alt fra kameraer til redigeringsutstyr.





Ut av eska 3D-opplevelse

Mange av de nye 3D-tv-ene vil også kunne lage syntetisk 3D av vanlige 2D-sendinger. En slags vin av vann altså. Ikke noen topp burgunder, men en grei billigvin skal vi dømme etter førsteinntrykket. Algoritmene gjør en ganske god jobb i å hente ut hva som er foran og bak i bildet, Koblet til en formidabel grafikkprosessor gir det kjøperne Dagsrevyen i 3D ut av eska.

En annen trend som vil drive 3D-bølgen er spill. Et moderne dataspill er laget i 3D. Det som holder tilbake den helt store opplevelsen er om skjermen kan vise 3D. De kommende spillkonsollene vil ha den nødvendige HDMI-kontakten som kan overføre 3D-signalet til de nye tv-ene.





Internett-tv

En moderne tv er ikke lenger bare en tv. Den er også en internettkoblet enhet. Det er en utvikling som har pågått et par år, men de nye tv-ene kan gjøre stadig mer av det samme. Et par av produsentene lanserte samarbeid med Skype og det betyr at med et ekstra webkamera kan man ha videokonferanse i stua. Sofa-til-sofa kommunikasjon er mye bedre enn å møte hverandre på pc-en. Besteforeldre som vil ha kontakt med barnebarn i andre byer vil elske dette.





Gult er kult

Sharp var en av få som ikke presenterte nye 3D-tv-er. Derimot kom selskapet, som er en stor produsent av lcd-paneler, med noe helt nytt på skjermfronten. Gule subpiksler. På både plasma- og lcd-skjermer består normalt et piksel av tre subpiksler. Et rødt, et grønt og et blått. Teoretisk gir det hele det synlige spekteret. Men ikke i praksis. Ved å legge til et fjerde, gult subpiksel skapes et nytt piksel med større fargeområde.





E-bøker over alt

At e-bøker ble stort på CES var noe alle forventet. Utfordringen for produsentene er ikke å selge nok, men å få nok leveranser av elektronisk papir: materialet som brukes til ”skjermen”. Sony er en stor aktør på dette området og avslørte avtaler med flere store amerikanske aviser. I stedet for å abonnere på papirutgaven får abonnenten levert avisene direkte til leseplaten. Avisene er naturlig nok svært begeistret.





Kraftmatte

Jo mer mobile vi blir jo mer omgir vi oss med mobiltelefoner, mp3-spillere og andre dingser som treger strøm. Da trengs det ladere. Hvor mye enklere hadde det ikke vært om vi bare kunne legge dingsen på en matte på skrivebordet og så ladet de seg uten ledninger?

I fjor viste selskapet Powermat en gummikappe som kunne tres rundt dingsene og som kunne lade dem. Hemmeligheten var å overføre strømmen induktivt mellom to spoler. Omtrent som i en transformator. I år hadde de videreutviklet konseptet og nå selger de nye bakdeksler til en lang rekke dingser hvor den induktive spolen er bygget inn. Selskapet er også i samtaler med de store produsentene for å få dette akseptert som en ladestandard.