En rekke lastebilprodusenter er ilagt milliardbot for prissamarbeid. Scania har så langt nektet å inngå forlik. (Bilde: Scania Group)

PRISSAMARBEID

27 milliarder kroner i bot til lastebilkartell

Europas største lastebilprodusenter samarbeidet om pris, og forsinket innføring av miljøteknologi. Nå slår EU i bordet med gigantisk bot.

Brussel (NTB-Ritzau-AFP): EUs konkurransekommissær, danske Margrethe Vestager, har ilagt Europas største produsenter av lastebiler en rekordbot på 2,93 milliarder euro for prissamarbeid.

Boten på nesten 28 milliarder norske kroner rammer Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF. Produsenten MAN, som avslørte kartellet, får full immunitet og slipper å betale.

– Planen ble klekket ut på et koselig Brussel-hotell. Boten er den høyeste som noen gang er ilagt et kartell, men det er gode grunner for dette. Det er stort marked for lastebiler, og prissamarbeidet strakte seg over mange år, sa Vestager da beslutningen ble presentert.

Pinlig

Avsløringen av bevisst trenering av ny teknologi for utslippsrensing er spesielt pinlig etter Volkswagen-skandalen i fjor, der det ble klart at konsernet systematisk hadde jukset med utslippstallene for å komme bedre ut av tester.

Samtidig fortsetter kartellsaken mot Scania, som ikke har ønsket å inngå forlik med EU-kommisjonen om botens størrelse. Dermed kan den samlede boten bli enda større.

De store produsentene har avtalt listepriser på mellomstore og store lastebiler. Samtidig har de avtalt å forsinke ny teknologi som kunne redusere lastebilenes utslipp av helsefarlige stoffer.

Kartellet opererte i 14 år fra 1997 til 2011, da kommisjonen gjennomførte en rekke inspeksjoner på lastebilfabrikkene.

Tyske Daimler blir ilagt den største boten, på én milliard euro (9,5 milliarder kroner), fulgt av nederlandske DAF med 750 millioner euro (7,1 milliarder kroner).

Fri og rettferdig

MAN, som tipset kommisjonen, sier at selskapet tror på fri konkurranse og ikke vil tolerere urettferdig forretningsvirksomhet eller direkte ulovlige handlinger.

Den enorme boten blir kunngjort mindre enn en uke etter at Vestager åpnet en sak om konkurransevridning mot den amerikanske internettgiganten Google.

Det at kommisjonen nå slår til så hardt mot europeiske selskaper, vil trolig dempe kritikken fra USA om at Vestager bare går etter amerikanske selskaper.

Kommisjonen opplyser at lastebilkartellet i starten opererte på toppnivå, med hemmelige møter blant direktørene i forbindelse med større bransjemesser.

Siden 2004 gikk samarbeidet over til å bruke epost og annen elektronisk kommunikasjon, heter det. 

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)