AVDUKER: Her avduker olje- og energiminister Terje Riis-Johansen bilen Frost, Høyskolen i Østfolds deltager i Shell Eco-marathon. Billøpet er for energigjerrige biler og går av stabelen i Tyskland i mai.
SELVBYGGET: En av studentene fra NTNU fjerner hjulet og sjekker hjulopphenget, som er laget av karbonfiber og aluminium. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
AVDUKER: Olje- og energiminister Terje Riis-Johansen avduker NTNUs bil DNV Fuel Fighter, en av to norske deltagere i Shell Eco-marathon, et billøp for energigjerrige biler. NTNU håper å nå 1000 km på energi tilsvarende en liter bensin. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

1000 km på literen

  • arkivnyheter

Fakta om bilene:

NTNUs bil kalles DNV Fuel Fighter.

Karbonfiber monocoque (ytre skall)

Hjuloppheng av karbonfiber/aluminium

16 tommers karbonfiberfelger

Dimensjoner: Lengde 2,5 m, bredde 1,2 meter, høyde 1 meter

Motor: SP300 fra SmartMotor (600 Watt)

Brenselcelle: Ballard Mark 1020 (1600 Watt)

Totalvekt: 80 kg

Maksimal hastighet: 25 km/t

Drivstofforbruk: ~0,01 liter/km

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Høyskolen i Østfolds bil har fått prosjektnavnet Frost.

Karosseri: Epoksyarmert karbonfiber

Farge: Glacier Frost Mica

Ruter: Lexan (Polykarbonat)

Drivstoff: Etanol (E100)

Dimensjoner: Lengde: 2,98 meter, bredde 1,3 meter, høyde 1,01 meter

Estimert totalvekt: 102 kg

Dette er femte året Høgskolen i Østfold deltar i SEM

Shell Eco Marathon utfordrer fremtidens ingeniører til å designe, bygge og kjøre en bil som skal bruke minst mulig energi. Den samler 2500 studenter fra høgskoler og universiteter fra hele Europa for å konkurrere om å utvikle verdens mest energiøkonomiske, miljøvennlige og innovative biler for fremtiden.

SEM er verdens største billøp av denne typen, og har vært arrangert i Frankrike siden 1984. I 2009 vil det for første gang arrangeres på Hockenheimring i Tyskland.

200 lag deltar

(kilde: NTNU, www.polarbeardesign.no)

– Vi klarte 729 km i fjor, sier Magnus Ebbesen, prosjektleder for NTNUs bilprosjekt DNV Fuel Fighter.

NTNU-studentenes mål er å kjøre 1000 km på en hydrogenmengde som i energi tilsvarer én liter bensin. Verdensrekorden er på 848 km.

Terje-Riis Johansen avduker biler før Shell Eco-marathon. En bil fra NTNU og en fra Høyskolen i Østfold skal konkurrere i mai 2009.
Statsråd avduket biler ØSTFOLD: Statsråd Terje Riis-Johansen snakker med en av studentene som står bak bilprosjektet "Frost". Studentene håper å vinne klassen Urban Concept for forbrenningsmotorer, med en rekkevidde på mellom 30 og 40 mil på energi tilsvarende én liter bensin. Kjetil Malkenes Hovland

Statsråd avduket biler

I dag avduket olje- og energiminister Terje Riis-Johansen to norske biler som skal delta i konkurransen Shell Eco-marathon, en fra NTNU og en fra Høyskolen i Østfold.

– Vi bruker samme bil som i fjor, men med nytt hjuloppheng, ny brenselscelle og ny motor, sier Ebbesen, som studerer Ingeniørvitenskap og IKT på NTNU på femte året.

Bilprosjektet tjener som masteroppgave for hele 15 studenter på sivilingeniørstudiet, og i tillegg hjelper 20 andre til gjennom faget Eksperter i team.

Satte prosjektet i fare

Olje- og energiministeren skrøt av studentenes evne til å knekke teknologiske nøtter, men bød også på en innrømmelse.

– Jeg prøvde bilen under et besøk på NTNU, og det var en tvilsom øvelse. Bilen var liten og jeg var stor. Jeg følte et øyeblikk at jeg satte hele prosjektet i fare, sa Riis-Johansen før han avduket de to bilene.

Terje-Riis Johansen avduker biler før Shell Eco-marathon. En bil fra NTNU og en fra Høyskolen i Østfold skal konkurrere i mai 2009.
– Jeg prøvde bilen under et besøk på NTNU, og det var en tvilsom øvelse. Bilen var liten og jeg var stor. Jeg følte et øyeblikk at jeg satte hele prosjektet i fare, sa Riis-Johansen før han avduket de to bilene. PRESSE: Student Einar Mjanger Brenne ved Høyskolen i Østfold forklarer publikum på Aker brygge hvordan "Frost" fungerer. Kjetil Malkenes Hovland

Østfold satser på seier

Den andre deltakeren i Eco-marathon er en bil fra Høyskolen i Østfold. Den skal gå på bioetanol basert på gran levert av Borregaard fabrikker i Sarpsborg. De åtte studentene fra 3. klasse på Industriell designlinjen håper å nå 30-40 mil på én liter drivstoff i klassen for forbrenningsmotorer.

– Topp fem i gruppa passerer 30 mil. Vi kommer til å nå 30-40 mil og satser på å vinne gruppa, sier presseansvarlig Einar Mjanger Brenne.

Magnus Christian Ebbesen er prosjektleder for NTNUs bil DNV Fuel Fighter. 28 april avduket Terje-Riis Johansen to biler før Shell Eco-marathon. En bil fra NTNU og en fra Høyskolen i Østfold skal konkurrere i mai 2009.
Plastarmert karbonfiber – Vi klarte 729 km i fjor, sier Magnus Ebbesen, prosjektleder for NTNUs bilprosjekt DNV Fuel Fighter. Målet i år er 1000 km på en hydrogenmengde som i energi tilsvarer én liter bensin. Kjetil Malkenes Hovland

Plastarmert karbonfiber

Studentene har jobbet over 600 timer hver siden nyttår, og er spesielt stolte over et materiale de har utviklet til karosseriet.

– I stedet for å bruke epoxy eller polyester bruker vi plastarmert karbonfiber. Vi har sett på teknologi fra skuddsikre vester. Dette kan smeltes om og gjenvinnes, forteller Brenne.

Studentene mener materialet er like sterkt som aluminium og kan brukes i framtidens biler. Det ble likevel for dyrt å bruke plastarmert karbonfiber siden de bare skal produsere én bil. Dermed ble det epoxy i deres eksemplar.

Begge bilene stiller i klassen Urban Concept, for biler som skal ligne på vanlige serieproduserte biler med godkjente lys, bremser og en rekke andre krav. Den andre gruppen er Prototype, for biler som skal være mest mulig effektive uansett design.