Laget DNV Fuel Fighter fikk sølv i hydrogenklassen i årets Shell Eco-marathon. Bak fra venstre: Lotte Vandenberg, Knut Einar Aasland, Aksel Qviller, Sigri Halsteinsild Bleie, Uwe Schindler (prosjektleder), Timm, Håkon Jenserud, Jardar Sølna Øverby og Mats Hoel. Foran fra venstre: Alexander Welland, Tim Mjellem Stockfleth og Silje Owrenn. (Bilde: Shell)
SPARTANSK: Bilene i Shell Eco-marathon er ikke akkurat luksuriøse. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

1000 km på en liter drivstoff

  • Motor

Energieffektivitetskonkurransen Shell Eco-marathon gikk av stabelen i Tyskland forrige uke, og det norske laget DNV Fuel Fighter karret til seg en andreplass i klassen Urban Concept.

Designkrav

I motsetning til Prototype-klassen, innebærer Urban Concept at bilen må møte en del krav til "vanlige" biler, som for eksempel fire hjul, ratt, front- og baklys, bremsepedal og dører.

Prototype-biler står mer fritt i designet.

1000 kilometer på literen

Den norske bilen deltok i klassen for hydrogendrevne biler med elektrisk motor, og maktet et resultat på 99 kilometer per kilowattime. Det tilsvarer rundt 1000 kilometer på energi tilsvarende en liter drivstoff.

Vinnerlaget fra Nederland oppnådde 104 km/kWt.

– Tenk at vi vurderte å trekke oss fra Shell Eco-marathon ved juletider. Ja, og vi tenkte det for bare en uke siden også. Dette har vært en periode med noen fantastiske oppturer og tider hvor vi er sikker på at vi ikke klarer å få bilen ferdig. Akkurat nå vet jeg nesten ikke hva jeg føler. Vi har ikke sovet mye de siste dagene, så vi er totalt utladet og lykkelig, sier teamleder Uwe Schindler i en melding.

DNV Fuel Fighter er verdensrekordholder for hydrogenbiler i Shell Eco-marathon. De maktet imidlertid ikke slå sin egen rekord i år. Her fra en presentasjon på Aker Brygge tidligere i år.
DNV Fuel Fighter er verdensrekordholder for hydrogenbiler i Shell Eco-marathon. De maktet imidlertid ikke slå sin egen rekord i år. Her fra en presentasjon på Aker Brygge tidligere i år. Stein Jarle Olsen

Har rekorden

Laget fra NTNU maktet imidlertid ikke å slå sin egen verdensrekord fra 2009, da de oppnådde 1246 kilometer på den samme energimengden.

De slet også på de første rundene, og det var først på den aller siste runden (av seks) de oppnådde resultatet.

Les også:

Navarsete kjørte rekordbil

Nye rekorder

Årets konkurranse ga likevel flere nye rekorder. I solenergi-delen av Prototype-klassen satte laget Team mecc-Sun fra Milano i Italia ny rekord med 1.108 km/kWt.

I hydrogenklassen forbedret laget fra Polytech Nantes i Frankrike sin egen rekord til 590,2 km/kWt, mens det i den nye klassen for plug-in-biler ble satt en god standard for kommende år med 842,5 km/kWt.

Hvert år deles det også ut en pris til lagene med aller lavest CO2-utslipp. I Urban Concept-klassen vant Team proTron fra Tyskland med 1,972 g/km, mens Prototype-vinneren, TERA TUGraz fra Østerrike kom så langt ned som 0,545 g/km.

Fikk pris

NTNU-student Silje Owrenn gjorde seg for øvrig bemerket med kommunikasjonsstrategien for bilen, noe som førte til at DNV Fuel Fighter fikk kommunikasjonsprisen under Shell Eco-marathon.

Du kan lese mer om bilen på teamets blogg.

Silje Owrenn førte laget DNV Fuel Fighter til topps i konkurranse om kommunikasjonsprisen under Shell Eco-marathon
Silje Owrenn håvet inn Shell Communication and Marketing Award for DNV Fuel Fighter. (FOTO: Shell) Shell