Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Havfram drifter enorme installasjonsskip som skal bygge vindparker til havs. Slik får de logistikken til å sitte

Slike skip setter opp vindturbiner til havs. Norske Havfram vil drifte to av dem.
Slike skip setter opp vindturbiner til havs. Norske Havfram vil drifte to av dem. Foto: Havfram
Del
Produsert av TUM Studio

Vindparker til havs, med hundrevis av avanserte vindturbiner som er forankret i havbunnen med meterhøye fundamenter, er ikke akkurat småtteri å bygge. Arbeidet med å installere vindturbinene på fundamenttårnene krever store installasjonsskip, såkalte «Wind turbine installation vessels» (WTIV).

Det norske selskapet Havfram, med kontorer på Skøyen i Oslo (samt lokasjoner i Stavanger og Australia), har to slike skip i bestilling. Havfram fungerer som et rederi som drifter WTIV for montering av vindturbiner til havs

– Vi er et nytt selskap. I 2022 ble vi skilt ut som et eget foretak fra et oljeservice-selskap i Stavanger. Det var viktig å skille grønn energi fra olje og gass. Vi fikk hentet inn penger fra et amerikansk investeringsfond, og har nå to installasjonsskip under bygging i Kina. De vil begynne å seile i 2026, og skal utføre første prosjekter i Tyskland og England. Havfram har allerede vunnet kontrakter som holder skipene opptatt frem til 2030.

Dette sier Bjørn Ola Smievoll, IT-sjefen i Havfram. Han forklarer gjerne litt mer om hvor komplekst det er å bygge ut havvind.

Svært krevende operasjoner til havs

Bjørn Ola Smievoll. <i>Foto:  Ida Christine Carlsen/Addovation</i>
Bjørn Ola Smievoll. Foto:  Ida Christine Carlsen/Addovation

– Dette er store skip som kan stå på stylter, så kalte «jack-ups». Når du monterer turbiner på fundamentene i havet, må skipene stå helt stille, slik at man treffer riktig. Antall havvindssprosjekter og størrelsen på vindturbinene har vokst gradvis og fortløpende de siste ti-femten årene, og dermed har det kommet behov for flere og større skip.

– De skipene vi bygger nå blir blant de mest moderne installasjonsskipene med høyest kapasitet i verden for denne typen operasjoner. Det er nødvendig, for å matche størrelsen på vindturbinene. En annen sak Havfram er opptatt av er å redusere karbonutslipp av slike enorme installasjonsoperasjoner.

– Skipene er derfor utstyrt med en rekke grønne funksjoner, bl.a. hybrid fremdriftssystem med batterier. Hvert skip er dessuten utstyrt med en kran som kan løfte opp til 3200 tonn. Det er strengt tatt enorme, flytende kraner med en baug og egen fremdrift, sier Bjørn Ola.

Han utdyper at skipene vanligvis seiler inn til havn, henter fire-fem turbiner med alle delene, setter dem på dekk, og seiler ut til der havparken skal monteres. Det er vanlig å bygge fem og fem turbiner, for så å hente flere, og en vindpark kan vanligvis bestå av flere hundre turbiner. Med andre ord kan hele prosessen ta måneder.

Trengte grunnleggende IT-løsninger

Vindinstallasjonsskipet til Havfram skal ha hybrid energisystem med batterier, renegering og andre energieffektivitetsløsninger. <i>Foto:  Havfram</i>
Vindinstallasjonsskipet til Havfram skal ha hybrid energisystem med batterier, renegering og andre energieffektivitetsløsninger. Foto:  Havfram

Smievoll selv startet i Havfram i mars 2023, og kom til et selskap der IT-aspektet så vidt var under etablering.

– Det var to ting vi begynte med. Det ene var å etablere selve arbeidsplassverktøyene til alle ansatte, det andre var å velge en ERP-løsning, som det første store systemet. Vi fikk hjelp av et konsulenthus til gjennomføre utvelgelsesprosessen. Det var i løpet av den fasen at leverandøren Addovation kom inn i bildet, sammen med IFS, som utvikler systemet, sier han.

Addovation ble anbefalt av IFS som en god system-integrator, og ikke minst som et selskap som tidligere hadde klart å etablere ERP-løsninger på veldig kort tid, ifølge Bjørn Ola.

Han forteller at de trengte å være oppe med alle systemene på rundt et halvt år, noe som egentlig er knapt med tid for å opprette en full ERP-løsning.

– Måten vi fikk det til på, er at vi først etablerte de grunnleggende basis-funksjonene. Disse kan vi bygge videre på utover i 2024, slik at det etter hvert blir et mer komplett system. Prosessen er ikke over ennå, presiserer han.

– Det var viktig for oss å få en partner og en leverandør som var med på tilnærmingen. Som kunne gjennomføre etableringen av løsningen gradvis og smidig. Det har fungert veldig godt med Addovation. De har vært veldig responsive, prioriterte riktig, og hjalp oss med å fokusere på de absolutt viktigste tingene, sier Bjørn Ola.

Skodd for fremtiden

Vis mer

Et ambisiøst, voksende selskap som Havfram, trenger gjerne et ERP-system som vokser med dem. Per nå brukes IFS-løsningen til regnskap, HR og innkjøp. På sikt vil den brukes mer i sammenheng med prosjekter.

– Vi har kjøpt et større system enn det vi trenger akkurat nå. Det er absolutt et system skapt for fremtidig bruk. På sikt ønsker vi for eksempel å gå inn i flytende havvind. Da vil prosjektkompleksiteten øke. Og da har vi et system som støtter det, sier IT-sjefen.

Han nevner at de hadde som et seleksjonskriterium at systemet var en skyløsning, en SaaS (Programvare som tjeneste), og at den var evergreen, det vil si at den vil oppdateres kontinuerlig.

– Der hadde vi en god dialog med Addovation. Vi har laget et grunnlag som kan moduleres oppover, selv om ti år eller mer.

Han nevner også at å bruke IFS Cloud reduserer behovet for egne ressurser.

– IT-funksjonen i et selskap som vårt ville fort vært mye større hvis man skulle ha supportert dette på tradisjonelt vis, med egne maskiner og serverrom, sier Bjørn Ola

Full støtte fra leverandøren

Bjørn Ola Smievoll. <i>Foto:  Ida Christine Carlsen/Addovation</i>
Bjørn Ola Smievoll. Foto:  Ida Christine Carlsen/Addovation

Som et nytt selskap var ikke Havfram hundre prosent bevisst på hva de trengte av systemet og hvilke krav de hadde, men også der var Addovation veldig behjelpelige.

– Vi hadde ingen stor kravspesifikasjon. Vi hadde ikke en detaljert forståelse av hva vi trengte. Med Addovation har vi hatt en veldig åpen dialog. Begge parter har vært fleksible i å tilpasse seg behovene våre. Addovation har hentet inn spisskompetanse i sitt fagmiljø. De har også strukket seg veldig langt i å løse alle våre utfordringer ettersom vi har avdekket dem underveis i prosjektet.

Resultatet er at Havfram er fra starten av 2024 på plass med sitt eget regnskap, at nytt datavarehus er integrert med kjernesystemet, og at alle ansatte kan uproblematisk sette i gang med oppgavene sine.

– Addovation har hatt en veldig pragmatisk, enkel tilnærming til leveransen. Det har vært en effektiv prosess, rett og slett. Vi får så god støtte at det er fortsatt bare én IT-ansatt hos oss, og det er meg, avslutter Bjørn Ola Smievoll.

Les flere artikler fra Addovation