Mens Kina og USA kjemper om markedet, ønsker EU Europeiske aktører

Vipps feirer snart fireårsdag, og som Norges nest største app og best likte merkevare har betalingsløsningen vokst seg stor nok for utlandet - nærmere bestemt Spania i førsteomgang.
Men, selv om Berit Svendsen og Vipps skal satse internasjonalt betyr ikke det at de er ferdig med utviklingen i Norge – tvert i mot har de satt flere satsningsområder på agendaen her hjemme.
Early Bird billett kun tilgjengelig frem til 8. mars.
Kampen om betalingsløsningene
Med 30 års bakgrunn innenfor telekommunikasjon og knappe fire måneder i Vipps er Berit Svendsen godt i gang som utenlandssjef i selskapet.
– Jeg har vært så heldig å få en stilling innenfor fintech, i et selskap med gode muligheter for å internasjonalisere norsk teknologi. Det er en utrolig spennende oppgave, sier hun.
Hun mener suksesskriteriet til appen er det unike banksamarbeidet i Norge gjennom mange tiår, og viser til BankID.
– Om du tar med deg passet ditt en gang til én bank, så stoler alle andre banker på at du er den du er. Det er basert på tillit og transparens, og det har fått frem den nasjonale elektroniske IDen, som for lengst har vokst seg større enn bankens bruksområde.
I dag kan du bruke BankID for tilgang til offentlig etater, bank og forsikring, til valg av strømleverandør, når du skal handle på nett eller legge bud på en leilighet. Berit forteller at over fire millioner nordmenn bruker BankID i gjennomsnitt annenhver dag, og at det er få land utenfor Norden som har klart å lage det samme.
– Det er interessant å se på kampen om det digitale hegemoniet mellom Kina og USA. Det går elleve ganger så store verdier gjennom betalingsløsninger ved hjelp av mobiltelefon i Kina enn i USA, så de ligger langt bak, sier hun.

– USA prøver med Apple Pay, Visa og alle disse gigantene, men når disse store nasjonene kjemper mot hverandre, tenker jeg at Vipps har en kjempemulighet, fordi EU er opptatt av at europeiske aktører løftes frem på dette området.
Tre satsningsområder
Selv om DNB kom opp med ideen til Vipps og fikk det ut som eget selskap, skjønte de at for å nå ut til alle, måtte de utover sin markedsandel på rundt tredve prosent. Ved å samle bankene om å satse på en felles teknologi har appen rundet tre millioner brukere og da 75 prosent av alle nordmenn.
– Vi får henvendelser hver eneste uke fra aktører som har lyst til å samarbeide med oss i utlandet. Vi er ute etter å se om det er noen teleselskaper, myndigheter og banker som ønsker å samarbeide, så vi kan få til en utredelse av tjenestene vi tilbyr, sier Berit.
For øyeblikket ser de på flere muligheter, og først er det Spania som står for tur.
– Vi har valgt et land som flest nordmenn velger i førsteomgang. Derfor vil norske kunder kunne benytte seg av Vipps som betalingstjeneste utvalgte steder i Spania, i løpet av første halvår av 2019, sier hun.

Dette er bare én av satsningene som er planlagt, og i hjemlandet står faktura, netthandel og likhet med utlandet, butikkbetaling for tur. Av sistnevnte regner de med å dekke 40 prosent av butikkene i løpet av året.
– Dette vil være en QR-løsning som brukes på samme måte som Alipay. Nå blir dette også mulig for Vippserne.
Et annet mål er å digitalisere 30 millioner papirfakturaer i Norge, da bare 8 prosent av nordmenn ønsker å betale via papirfaktura. Derfor skal vipps legge til rette for at fakturaer kan komme direkte inn i Vipps. I tillegg skal det bli mulig å scanne de direkte inn i appen og betale.
– Det siste hovedmålet er styrke oss innenfor netthandel. Vi hadde en kjempeøkning i fjor, og i år setter vi inn ytterligere tiltak for å bli enda bedre, sier Berit.
Fremtidens Fintech
Den 5. juni 2019 går Finansnæringens digitaliseringskonferanse (FinDig) av stabelen for sjette året på rad, og Berit deltar for første gang både som publikum og på scenen.
– Jeg kommer til å snakke om de områdene vi skal satse på, også kommer jeg i tillegg til å si hva vi tenker om internasjonaliseringen, og hva vi ser for oss kan gå internasjonalt, sier hun.
Hun påpeker at det å kunne tilby enklere banktjeneste har et kjempepotensiale, og at det blir spennende å høre hva andre aktører tenker og tror om dagens og fremtidens fintech under konferansen.
– En bransje som samarbeider kan det komme veldig mye godt ut av. Samarbeid innenfor digitalisering er generelt veldig positivt, og man kan ikke gjøre alt alene, ikke sant.






