Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Enten det er snakk om nasjonal sikkerhet eller redningsoppdrag, er dette ubemannede flyet det perfekte verktøyet for Norge

MQ-9B har kapasitet til å støtte oppdrag i de kaldeste områdene i verden.
MQ-9B har kapasitet til å støtte oppdrag i de kaldeste områdene i verden. Illustrasjon: General Atomics
Del

Det oppstår stadig flere trusler mot europeisk sikkerhet, og Norge er ledende når det gjelder å møte disse utfordringene.

Langtidsplanen for Forsvaret satser på etterretning, overvåkning og rekognosering, eller ISR, som en kritisk brikke i den fremtidige forsvarsstrukturen.

Et nøkkelelement i denne strukturen er beslutningen om å anskaffe langtrekkende ubemannede luftsystemer (UAS) for å møte kravet til vedvarende maritim overvåkning. Det er nødvendig for totalforsvaret av Norge og partnerne i NATO.

Heldigvis finnes det allerede et avansert ISR-system klart, og i produksjon. Systemet vil ytterligere forsterke Norges forhold til Storbritannia og andre NATO-allierte, som sikrer nordområdene.

Mange oppgaver og muligheter

MQ-9B-varianten som brukes av RAF i Storbritannia, kalt Protector RG Mk1, har et unikt system for å oppdage og unngå sivile fartøy.
MQ-9B-varianten som brukes av RAF i Storbritannia, kalt Protector RG Mk1, har et unikt system for å oppdage og unngå sivile fartøy.

MQ-9B SeaGuardian er et langtrekkende, fjernstyrt luftsystem, bygget av den amerikanske leverandøren General Atomics Aeronautical Systems. Det er et allsidig supplement til eksisterende løsninger som P-8 Poseidon-patruljefly, fregatter, rombaserte ressurser, og til og med F-35 Lightning II-jagerfly.

MQ-9B kan konfigureres til å støtte antiubåt-krigføring, takket være sine evner til å slippe bøyer, videreformidle data, og sørge for langtrekkende og vedvarende rekognosering når det er nødvendig.

Systemets mange oppgaver inkluderer kontinuerlig overvåking, for eksempel overvåking av sjøtrafikk eller offshore-installasjoner, eller assistanse og støtte til redningsoppdrag langs kysten eller i bebygde strøk. Videre har MQ-9B en åpen systemarkitektur og fleksibel lastekapasitet, noe som gjør den utrolig kapabel idag, og tilpasningsdyktig for å møte fremtidens utfordringer.

SeaGuardian har en lett konstruksjon, 24 meter vingespenn og høy drivstoffskapasitet, noe som betyr at den kan fly i 30 timer eller mer. På den måten kan den levere viktig etterretning om sikkerhetstrusler til havs eller på land, økonomiske ekskluderingsområder, fiskeri og infrastruktur, for å nevne noe. Den er svært drivstoffeffektiv, bærekraftig og miljøvennlig.

Avansert teknologi

GA-ASI’s MQ-9B SeaGuardian er nestegenerasjons fjernstyrt flysystem.
GA-ASI’s MQ-9B SeaGuardian er nestegenerasjons fjernstyrt flysystem.

MQ-9B er det eneste ubemannede flyet av sitt slag som kan sertifiseres for integrering i sivilt luftrom. Ved hjelp av detekterings- og unnvikelsessystemene ombord kan det se andre fly, og navigere rundt dem. Dette skjer uten behov for spesiell innsats fra lufttrafikkontroll. Pilotene på bakken kommuniserer med flykontrollen via radio, akkurat som alle andre piloter.

Se hvor godt dette systemet fungerte under testing i Storbritannia.

SeaGuardian har en Lynx Multi-Mode-radar og har i tillegg mulighet for en overflateradar med stor søkekapasitet under skroget. Den har et multispektralt system for målutvelgelse og lokalisering, som gir fullverdig video når som helst på dagen eller natten. Flyet har også et fullt spekter av sensorer for innsamling av etterretningsinformasjon.

SeaGuardian kan bære en rekke forskjellige nyttelaster som gjør det mulig å håndtere nesten hvilken som helst oppgave, samtidig som den utfører maritim overvåking.

For eksempel kan den fungere som en node for integrert kommunikasjon mellom norske og allierte enheter, eller støtte et bredt spekter av andre roller, som søk og redning samtidig. Flyet er svært konfigurerbart og tilpasningsdyktig til stadig skiftende behov, og vil være relevant i årtier.

Og av spesiell interesse for Norge og andre nordiske regjeringer: MQ-9B er også det eneste flyet av sitt slag som kan operere i nordlige breddegrader. Nettverksfunksjonaliteten, som er unik for SeaGuardian, gjør det mulig å koble seg til flere typer satellitter, slik at flyet er det første av sitt slag som kan fly over polarsirkelen. Faktisk vil full tilgang til polare områder være på plass innen 2026. SeaGuardian er et robust fly, og er bygget for å tåle kaldt vær og ekstreme forhold. Det ble bevist gjennom tester i nordlige USA og Canada, og det vises daglig under oppdrag i Japan i vinterlige forhold. 

Krever lite bemanning

MQ-9B har uovertruffen situasjonsbevissthet som passer et bredt spekter av sivile og nasjonale sikkerhetsoppdrag.
MQ-9B har uovertruffen situasjonsbevissthet som passer et bredt spekter av sivile og nasjonale sikkerhetsoppdrag.

Det som er viktig er at MQ-9B SeaGuardian utfører alle disse oppdragene uten å sette mennesker i fare. Mannskapene flyr flyet fra en bakkekontrollstasjon, via satellitt, og stasjonen kan plasseres hvor som helst i verden. Piloter og oppdragsspesialister kan være samlokalisert med norske eller allierte operasjonssentre, enten i Bodø eller et annet sted i verden, selv om flyet selv kan være tusenvis av mil unna.

Tidligere modeller av MQ-9B har gang på gang bevist at de mestrer avsidesliggende områder og ekstreme forhold. MQ-9-flyene hjelper stadig med å bekjempe skogbranner i USA eller overvåke områder som har blitt rammet av ekstremvær. De har hjulpet til med å redde sjøfolk til sjøs og utføre mange andre sivile oppdrag.

Rimeligere i drift

Alle disse aspektene av systemet - allsidigheten, en tilgjengelighetsrate på 90 prosent, og det forholdsvis lille antallet mennesker som kreves for å betjene og vedlikeholde det - betyr også at det drives til en brøkdel av kostnaden ved et tradisjonelt fly og tilsvarende ubemannede systemer.

General Atomics samarbeider tett med norske forsvarsbedrifter for å tilby en rimelig totalløsning til det norske forsvarsdepartementet. Med en slik løsning blir dagens utfordringer med forsvarets personellmangel løst gjennom strategiske partnerskap som skissert i langtidsplanen.

SeaGuardian er også ideell for å utvide rekkevidden til andre samarbeidende systemer. Ved å fly MQ-9B ofte, samler man like mye eller mer etterretning og kunnskap som et bemannet patruljefly, til mye lavere kostnad. Det gjør det mulig å øke dekningsområdet for det bemannede flyet, eller benytte det større, bemannede flyet der det er størst behov.

Den kan også supplere eksisterende systemer, for eksempel P-8, som en del av et konsept for samarbeid mellom bemannede og ubemannede fartøy (MUMT). Den vil da fungere som en styrkemultiplikator når det er nødvendig.

Mange interesserte aktører

MQ-9B SeaGuardian har betydelige antiubåt-egenskaper, og kan jobbe sammen med bemannede luftfartøy og andre ressurser.
MQ-9B SeaGuardian har betydelige antiubåt-egenskaper, og kan jobbe sammen med bemannede luftfartøy og andre ressurser.

Disse fordelene, og flere andre, har ført til enorm internasjonal etterspørsel etter SeaGuardian-fly. USA, Storbritannia, Japan, India og andre land bruker dem aktivt, og flere andre nasjoner er på kontrakt. Selv om flyene er relativt nye, har de allerede registrert titusenvis av flytimer der de støtter kritiske sikkerhetsoperasjoner over hele verden.  

Japans kystvakt har brukt MQ-9B i utallige livredningsoppdrag, blant annet under naturkatastrofer. Som et nylig eksempel: De japanske flyene oppdaget utbruddet av en undersjøisk vulkan, noe som gjorde det mulig for kystvakten å gi advarsel til sjøfolk om å holde seg unna området.

Den indiske marinen brukte nylig også sine MQ-9B-fly for å hjelpe til med å redde sjøfolk som ble holdt fanget av pirater. Og listen fortsetter.

Langtidsplanen for Forsvaret viser at Norge har ambisjoner om å ta en ledende rolle innen NATOs oppdrag i nordområdene, for å møte utfordringene som kommer. MQ-9B kommer til å utstyre Norge med det mest allsidige, rimelige ISR- og kommunikasjonssystemet som eksisterer - og det er klart til bruk allerede nå.