Stadig flere nasjoner, inkludert Norge, oppjusterer i disse dager fremtidsplanene sine for havvind kraftig. Samtidig blir havvind-turbinene bare større og større, og dagens løftekraner på land og til havs blir rett og slett for små for turbinene som er på vei inn i markedet.
– Vi har utviklet en selvreisende kran som kan brukes til installasjon og vedlikehold av vindmøller. Kransystemet utmerker seg med at det bruker tårnet av vindmøllen som en del av systemet, og dermed eliminerer man den relative bevegelsen mellom kran og vindturbinene under kritiske høye og tunge løft. WindSpider-løsningen kan tilpasses til å løfte vindmøller på over 20MW og mer enn 1200 tonn over 200 meter. I dag er det få, om noen, aktører i dette markedet som kan håndtere like store vindmøller som vår teknologi muliggjør.
Det forteller Kent Lynggard Vinkel, som startet i rollen som administrerende direktør i Stavanger-baserte WindSpider på nyåret. Selv har han lang fartstid og solid ledererfaring innen havvind-bransjen.
Bak ideen står tidligere styremedlem Per Olav Haughom, også kjent som Norges patentkonge. Navnet WindSpider er inspirert av hvordan den selvreisende kranen utfører løft, ikke ulikt hvordan edderkopper klatrer.
– Klatrekranen bygger seg opp rundt tårnet, og kan brukes både on- og offshore, flytende og bunnfast. For offshore kan man videre bruke flytende fartøy til å mobilisere WindSpider-systemet, samt løfte over vindmøllekomponentene til arbeidsdekket på lave høyder. Dermed slipper man å bruke dagens dyre installasjonsfartøyer.
Vinkel forteller at de har store ambisjoner for årene som kommer.
– Vi startet med å gå ut i markedet i starten av året, og vi har fått mye og god feedback fra vindmølleprodusentene, som har åpnet for at vi kan komme videre i prosessen. Vi er nå i gang med å bygge opp organisasjonen, og lyste akkurat ut syv tekniske stillinger. Alt i alt er vi 15 personer som jobber med WindSpider nå, inkludert ansatte og underleverandører.
Det har den siste tiden vært mange diskusjoner rundt lønnsomheten til havvind, og det ønsker WindSpider å gjøre noe med. Den store fordelen med WindSpider er nemlig at man slipper å bruke de store og dyre installasjonsfartøyene.
– WindSpider skiller seg ut ved at man kan bruke mer tilgjengelige og rimeligere fartøyer, som igjen gjør at man oppnår 50 prosent besparelse sammenlignet med dagens vanlige løsning i forbindelse med installasjon og vedlikehold.
– Et annen sted hvor vi kan gjøre en markant forskjell, er med flytende havvind. Når de store flytende vindmøllene skal skifte en hovedkomponent, må man i dag koble fra kabler og fortøying, for så å transportere vindmøllene til land. Det er både dyrt og tar lang tid, i tillegg til at man mister verdifull strømproduksjon. WindSpider vil kunne brukes til å skifte hovedkomponenter «on site», understreker han.
Vinkel forteller videre at de har fokus på sikkerheten rundt løsningen.
– Vi mener at kranen er veldig sikker til kritiske løft, siden man slipper de vanskelige bevegelsene. Vi er allerede godt i gang med teknologisertifisering gjennom DNV.
Artikkelen fortsetter under videoen.
I lys av krigen i Ukrania har viktigheten av å være uavhengig av russisk energi blitt satt på dagsordenen i Europa.
– De siste månedene er det nesten ikke ett eneste land som ikke har oppskalert målene sine offshore havvind innen 2030. England, Danmark, Belgia, Tyskland, Nederland og ikke minst Norge er blant disse.
– Markedet er der! Kikker man på tilgjengelige installasjonsfartøyer og de som skal bygges, så vil ikke de løse oppgavene med alle de vindmøllene som skal opp. Derfor er vi nødt til å finne alternativer, poengterer han.
Han forteller at WindSpider planlegger å starte å produsere den første kranen i siste kvartal i år, og den skal være klar til testing i løpet av 2024.
– Betaversjonen er en faktisk kran som skal være kommersielt tilgjengelig. Vi lager også en simulator som en digital tvilling, der man skal kunne teste alle systemer. Simulatoren skal vi blant annet bruke til å trene opp personellet vårt.
Dette er en oppgave som ligger i noen av ingeniørstillingene de nå lyser ut.
For å nå sine høye ambisjoner er WindSpider avhengig av å fylle en rekke tekniske stillinger i tiden som kommer.
– Nå i første omgang skal vi fylle syv tekniske seniorstillinger. Det inkluderer senior analyseekspert innen konstruksjonsanalyser, senior mekanisk ingeniør, senioringeniør innen automasjon og elektro, seniordesigner innen mekaniske konstruksjoner, prosjektingeniør/ leder, senioringeniør innen marine operasjoner og senior teknisk innkjøpsleder, forteller Petter Vabø, som er teknisk direktør i WindSpider.
Han innrømmer at dette er vanskelige stillinger å ansette.
– Jobben med WindSpider systemet innebærer store løfteoperasjoner. Derfor trenger vi folk med dyp forståelse for tekniske utfordringer som kan bidra i teknologiutviklingen vår. Vi legger også opp til at de ansatte skal kunne forme sin egen jobb og framtid basert på hva de brenner for.
Hovedkontoret ligger i Stavanger, og det er lagt opp noe fleksibilitet rundt arbeidssted.
– Ideelt sett ønsker vi at de vi ansetter skal være tilknyttet kontoret i Stavanger. Det er vanskelig å bygge kultur i et nytt selskap når de ansatte sitter rundt omkring i verden. Vi har likevel lagt opp til å være fleksible.
– Her får du muligheten til å bli med tidlig i reisen og skape kulturen. Derfor er vi også opptatt av å finne folk med de riktige holdningene som kan bidra til det, avslutter Vabø.