Slik styrker de cybersikkerheten

Cyberangrep er en trussel mot demokratiet og det åpne samfunnet vårt. Jo mer digitale vi blir, jo mer øker risikoen for å utsettes for cyberangrep. Finansagenten Axo Finans arbeider hver eneste dag for å styrke den digitale sikkerheten for sine kunder.
Axo Finans
Et nordisk fintech-selskap som tilbyr finansielle tjenester i Norge og Sverige. Selskapet har nylig også kjøpt det danske selskapet Lendme.Et cyberangrep er en form for digital krigføring. Angrepet har til hensikt å skade, forstyrre eller overbelaste et datasystem, slik at brukeren ikke får tilgang. Målet for angrepet kan være å kreve løsepenger for å oppheve hindringen, eller få tilgang til sensitiv informasjon.
Teknologien er i utvikling hele tiden, og for å øke sikkerheten mot cyberangrep må også forsvaret være i stadig utvikling. Dette er et av hovedfokusområdene til finansagenten Axo Finans.
En finansagent på kundens side

Cyberangrep utgjør en stadig større trussel mot digitale tjenester. Løsningen er å ligge i forkant med sitt digitale forsvar.
Som finansagent fyller Axo Finans flere viktige roller i forholdet mellom lånekunde og långiver. Målet for selskapet er å gjøre det enklere og sikrere å være kunde hos finansielle tilbydere som banker og långivere.
Hva gjør en finansagent?
Når noen skal søke om å låne penger, fyller de ut søknadsskjemaet på finansagentens hjemmeside i stedet for bankens. Da henter finansagenten inn samtykke, og kan bruke den samme søknaden til å søke lån hos mange banker og långivere på én gang.
Deretter samler finansagenten inn lånetilbud fra de ulike långiverne. Her er målet vanligvis å finne det billigste lånet, men noen ganger kan det være viktigere for kunden å få innvilget et større lånebeløp eller en lengre nedbetalingstid. Finansagenten fungerer da som en slags megler, som forhandler om bedre vilkår på vegne av kunden.
En finansagents rolle:
- Bindeledd mellom kunde og bank.
- Formidler kundens søknad om å låne penger.
- Lar kunden sammenligne lånetilbud fra flere banker.
- Forhandler frem bedre vilkår på vegne av kunden.
- Ved aksept sendes kundeforholdet videre til banken.
- Ved avslag avslutter finansagenten lånesøknaden.
Til slutt får kunden det beste lånetilbudet, og da er det opp til kunden å takke ja eller nei. I Norge koster det ingenting å bruke tjenestene til en finansagent. I stedet er det långiveren som betaler finansagenten hvis søknaden ender med at kunden takker ja.
Fintech-drevet virksomhet

Fintech-drevne virksomheter har som mål å forenkle finansielle tjenester, og samtidig gjøre dem sikrere og mer kostnadseffektive.
Digitale finansagenter går ofte under fellesbetegnelsen fintech, altså finansteknologi. Fintech-selskaper bruker moderne teknologi og løsninger for å forbedre finansielle tjenester, og gjøre dem enklere og sikrere. Et høyt fokus på fintech er viktig for å styrke cybersikkerheten.
En lånekalkulator er et eksempel på hvordan teknologi kan brukes til å forbedre finansielle tjenester. Hvor man tidligere måtte sende en fysisk søknad til en bank for å få svar på hva prisen på et lån ville være, kan man i dag regne ut dette selv med noen få klikk. Dette gjør det enklere for kunder å ta gode økonomiske valg, men det skal også være sikkert. Her er det viktig å utvikle sikre teknologiske løsninger, som forhindrer skadelige cyberangrep.
Som finansagent står Axo Finans alltid på kundenes side – både når det gjelder sikre løsninger, og når det handler om å forholde seg til en bank.
Låneeksempel fra Axo Finans’ formidlingstjeneste: Lånebeløp 100 000 kr, nom. 11,9%, eff. 13,71%, kost 35 914 kr, tot. 135 914 kr.
