Foto: Arash A. Nejad

Her tester Widerøe-kapteinene Odd Thomassen og Henrik Wagle for første gang de nye innflyvningsprosedyrene til Brønnøysund lufthavn. I en flysimulator, riktignok. Men en veldig naturtro en.
Det er store dimensjoner på Dash 8-flysimulatoren til CAE på Gardermoen.
Det dreier seg om en «full motion»-simulatorer med en plattform som kan sørge for ganske store bevegelser for dem som sitter i cockpiten.
luftfart

Slik har ingen fløyet til Brønnøysund før

Widerøe har testet nye innflyvningsprosedyrer, som skal både gi kortere reisetid og gjøre flyreisen mindre væravhengig.

Harald BrombachHarald Brombach– Journalist
Arash NejadArash Nejad– Fotojournalist
30. sep. 2025 - 05:00

TU fikk være med da Widerøe-piloter for første gang skulle prøve nye innflyvningsprosedyrer til Brønnøysund lufthavn. Testingen ble gjort i en svært naturtro simulator hos CAE på Gardermoen. De nye prosedyrene gjør at Widerøe med sine Dash 8-fly i mange tilfeller får en betydelig kortere innflyvning. På  kan man spare opptil 16 nautiske mil, mens maksimal spart distanse på bane 21 er 22 nautiske mil.

I tillegg åpner de nye prosedyrene for landinger i dårligere vær. Ved landing nord på Brønnøysund kreves det i dag fri sikt til rullebanen ved omtrent 700 fots høyde. Med den nye prosedyren reduseres dette til rundt 300 fot. 

– Det vil bety at det blir færre hendelser hvor passasjerene må busse fordi det har vært for dårlig vær, forteller Michael Katz.

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn