Foto: Erlend Tangeraas Lygre

Det er nærmere ti år siden Equinor sist tok i bruk en ny helikoptertype på norsk sokkel.
Siden Turøy-ulykken i 2016 har kun Sikorsky S-92 fløyet personell til og fra plattformer og rigger.
Nå er det første av de nye Leonardo AW189 på plass i Norge.
Her på en demonstrasjonsflyvning over Lysefjorden.
energi

Sikkerhet og komfort var det viktigste for Equinors helikoptervalg

Her er Leonardo AW189, som snart skal fly til og fra norsk sokkel.

Ina AndersenIna Andersen– Journalist
Arash NejadArash Nejad– Fotojournalist
7. sep. 2025 - 05:00

AW189 er den første av tre nye helikoptertyper som de neste årene vil bli introdusert på norsk sokkel.

Med kun én helikoptertype som flyr på sokkelen, er passasjertrafikken utsatt for hendelser som fører til at helikoptertypen i perioder settes på bakken.

– Når det skjer en hendelse, er det alltid en risiko for at ting er uavklart. Og hvis helikopteret blir satt på bakken, stopper aktiviteten. Da har du færre muligheter for å få transportert folk til og fra sokkelen. Det er klart, med en ny type helikopter øker robustheten betraktelig, sier Ørjan Kvelvane, leder felles operasjoner i Equinor, til TU.

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn