×
Annonse fra Delta V for

– Vi hadde mange konkrete behov, men ante ikke at løsningen het SD-WAN

Å lykkes med produktutvikling, produksjon og salg stiller strenge krav til IT-løsningene. Active Brands reduserte nettverkskostnadene og effektiviserte interne prosesser med SD-WAN.
Å lykkes med produktutvikling, produksjon og salg stiller strenge krav til IT-løsningene. Active Brands reduserte nettverkskostnadene og effektiviserte interne prosesser med SD-WAN. (Foto: Sweet Protection)
  • Delta V Dette er en annonse. Journalistene i Tu.no er ikke involvert i produksjonen.

Om du ikke har hørt om Active Brands før, så har du garantert et forhold til en eller flere av merkevarene de har under vingene. Merkevarene Bjørn Dæhlie, Kari Traa, Johaug, Bula, Åsnes, Vossatassar og Sweet Protection står sterkt blant aktive nordmenn, men også utover landegrensene.

— Vi har tre kontorer i Norge, ett i Sverige, ett i Finland og ett i Danmark. I tillegg til det har vi retailbutikker i Norge og Finland (Sverige åpner i desember), samt en salgsorganisasjon i Denver i USA. Ikke minst har vi også en logistikk- og produksjonsavdeling i Shanghai i Kina, forteller Gøran Langgård,  som er IT Infrastructure & Operations Manager.

Active Brands representerer merkevarer de fleste aktive nordemenn har et forhold til. Foto: Active Brands

Langgård var selv med på å starte opp Sweet Protection i Trysil for 20 år siden, og har derfor lang erfaring med alle prosessene som skal til for å lykkes med produktutvikling, produksjon og salg — prosesser som i stor grad er digitale og som involverer mange lokasjoner spredt over landegrensene.

— Vi har alltid vært veldig gode på merkevarer og marked, men en støttefunksjon som IT har ligget litt bakpå. Active Brands består av merkevarer som er kjøpt opp og innlemmet i organisasjonen etter hvert. Derfor har IT-løsningene til nå også vært fragmenterte, og vi har vært avhengig av innleid IT-kompetanse, sier han.

Ville ha raskere internett lokalt — fikk enhetlig løsning globalt

En av flaskehalsene var kapasitet på linjene. Fiberleverandøren til hovedkontoret i Oslo, GlobalConnect, eier og drifter mer enn 74.000 km med fiberlinjer i Norge og Nord-Europa, så det var naturlig å henvende seg til dem:

Gøran Langgård i Active Brands. Foto: Privat

– Da vi tok kontakt med GlobalConnect var utgangspunktet at vi trengte bedre kapasitet på linja til hovedkontoret i Oslo. Dessuten brukte vi enormt mye penger på linjene våre samlet sett. I dialogen var vi åpne på at vi kunne veldig lite om teknologien rundt det vi spurte om, men vi ønsket en sikker, framtidsrettet og moderne løsning, sier Langgård.

Hos GlobalConnect møtte de et helt team som begynte å nøste i de utfordringene som Active Brands hadde.

Nå kan jeg faktisk ratte et nettverk og forstå det.

Gøran Langgård, Active Brands

– Vi fant ut at de hadde utfordringer med totaliteten. De hadde kjøpt en linje her og en linje der. Situasjonen ved lokasjonene i USA og Kina var uoversiktlig fordi de var langt borte, og de hadde også litt dårlig kapasitet til disse. Det var tydelig at Active Brands hadde behov for en mer helhetlig løsning med et lukket, sikkert nettverk som kunne forenkle samarbeidet – også over landegrensene. Derfor introduserte vi SD-WAN-tankegangen vår, sier  Asle Bøyum, Sales Support Manager i GlobalConnect.

 – Ja, vi hadde mange konkrete behov, men vi  visste ikke at løsningen var kalt SD-WAN, kommenterer Langgård.

 Det er ikke helt ukjent for GlobalConnect, som opplever at enkelte store virksomheter er veldig bevisst på at det er SD-WAN de trenger, mens andre ikke kjenner teknologien like godt selv om den er like relevant for mindre bedrifter.

En helhetlig nettverksløsning med SD-WAN

– De fleste virksomheter har i dag en WAN-løsning basert på eldre teknologi som IP-VPN/ MPLS. Det er velutviklede løsninger som har mange gode kvaliteter, men som ikke er veldig fleksible, sier Bøyum. 

Sweet Protection har samarbeidet med stjerner som Aksel Lund Svindal (t.v.) i en årrekke. Foto: Sweet Protection

Det som er fint med SD-WAN, eller programvaredefinert WAN, er at det sikre lukkede nettverket mellom en virksomhets ulike lokasjoner kan produseres over hvilken som helst aksessteknologi, enten det er fiber fra GlobalConnect, andre leverandørers fiber, kobber eller mobil. 

– Det gjør det både enklere og mer kostnadseffektivt å for eksempel koble på lokasjoner i utlandet ved hjelp av en lokal internettaksess på en sikker måte— vi bare sender over vår ruter, og så snart den er på plass og skrudd på, vil den koble seg til virksomhetens interne nettverk. SD-WAN er dessuten godt egnet når stadig flere tjenester produseres i skyen, forklarer han.

– Dette var jo på WAN-siden, men Active Brands hadde også  de samme utfordringene med sine lokale nettverk. De hadde forskjellige løsninger på forskjellige kontorer, og brukte mye tid på å finne ut av hvem som var ansvarlig når noe gikk galt, sier Bøyum.

GlobalConnect hjalp dem derfor også med å få kontroll på LAN-siden, og akkurat denne kombinasjonen av nye løsninger både på WAN-siden og LAN-siden, uavhengig av lokasjon, har løftet hele den digitale infrastrukturen til Active Brands opp på et helt nytt nivå.

Full nettverkskontroll

– Vår nye løsning gir oss full nettverkskontroll. I prinsippet er medarbeiderne på alle lokasjonene nå på samme nettverk. Vi valgte å kombinere SD-WAN-løsningen med nye, enhetlige LAN-løsninger på alle lokasjoner, så nå har vi et veldig enkelt interface mot hele nettverket vårt. Nå kan alle medarbeidere jobbe sammen i Teams og Sharepoint, og fildeling har blitt veldig mye mer moderne. Jeg har jo ingen bakgrunn innen nettverk, men nå kan jeg faktisk ratte et nettverk og forstå det. Det har jeg aldri kunnet før, sier Langgård.

Knut Kristiansen i Active Brands er svært fornøyd med at SD-WAN-løsningen både reduserte nettverkskostnadene og effektiviserte interne prosesser. Foto: Active Brands

Det betyr at alle i Active Brands nå jobber i et live-miljø med filer som lever. Det var ikke mulig tidligere, hvilket gjorde at avdelingene her i Norge måtte sende ferdige filer i batcher til produksjonsavdelingen i Shanghai om natten.

— Nå jobber de i Shanghai i de samme filene som vi andre, men med andre rettigheter. De kan se endringer live og dermed sikre at vi ikke gjør feil på et mye tidligere stadium. Det har effektivisert produksjonen vår gjennom å ta vekk mye tid som tidligere har gått med til feilsøking, sier Langgård.

Knut Kristiansen, Head of IT i Active Brands, har fulgt prosjektet under hele implementeringsfasen, og er svært fornøyd med sluttresultatet:

– GlobalConnect har gjennom prosessen bidratt med høy ekspertise og gitt oss gode råd slik at vi har fått den mest optimale, fremtidsrettede løsningen. Den er ikke bare betydelig billigere enn den gamle, men også sikrere og mer fleksibel, hvilket helt klart er et godt fundament for ytterligere effektivisering av våre interne prosesser i selskapet, sier han, og oppsummerer SD-WAN-fordelene  i fire punkter:

  • Oversikt: — Vi har fått mulighet til å justere kapasitet både på applikasjoner og brukergrupper eller arbeidsområder. Vi kan justere dette slik vi vil, og i prinsippet kan vi gjøre det selv. Samtidig kan vi sette overvåkning på alt.
  • Fleksibilitet: – Vi kan enkelt innlemme nye kontorer i vårt lukkede nettverk – vi trenger bare å bestille og forhåndsinstallere bokser som vi deretter setter opp på de lokasjoner der vi vil, helt uavhengig av hvem som leverer internettlinjen der.
  • Sikkerhet: – Vi kunne knytte sammen hele nettverket vårt til ett. Det har bedret sikkerheten gjennom at vi har har rullet ut multifaktorautentisering og identitetsbeskyttelse på tvers, noe vi ikke hadde mulighet til før.
  • Effektivitet: – Tidligere gikk all trafikk hos oss via kontoret på Voss, og ut i verden derfra. Bedre ruting med SD-WAN, hvor trafikk nå går direkte ut fra lokasjon, har forbedret effektiviteten betraktelig.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)