Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Tryggere kjøreopplevelse skapes i Norge. Vil du være med og bidra?

Del
 
 

Et stykke norsk industrihistorie befinner seg på Raufoss, der det allerede i 1896 ble etablert en ammunisjonsfabrikk, og på 1920-tallet ble det i en kort periode produsert biler i aluminium på fabrikken.

Med årene har også produksjon av bildeler til de globale bilprodusentene fått en stadig viktigere rolle. De første bremserørs-koblingene ble produsert i industriparken på 70-tallet, og Raufoss Couplings satte seg allerede da på kartet som en viktig leverandør til bilindustrien. Siden den tid har bedriften revolusjonert bilmarkedet med Raufoss ABC System.

Gjennom årene har forskning på og utvikling av bremserørskoblinger endret seg til i dag å være et høyteknologisk system av koblinger hvor man kombinerer bruk av kompositt og messing. I 2004 ble Raufoss Couplings en del av Kongsberg Automotive, og har siden den gang vokst til å bli en ledende produsent og leverandør av bremserørs-koblinger til bilindustrien rundt om i hele verden.

Utvikling av nye produkter, nye produktområder og ikke minst stadig forbedring av eksisterende produkter som gjør KA, Raufoss Couplings til en pioner innen sitt produktområde.
Utvikling av nye produkter, nye produktområder og ikke minst stadig forbedring av eksisterende produkter som gjør KA, Raufoss Couplings til en pioner innen sitt produktområde.

– Vårt koblingssystem tilbyr en «byggekloss-teknologi». Det unike Raufoss ABC-systemet eliminerer behovet for forhåndsmontasje, reduserer monteringstiden på produksjonslinjen til bilprodusentene, og er svært enkelt å bruke.

– Raufoss ABC-koblinger gir kundene fordelaktige, fleksible løsninger, som kan skreddersys deres spesifikke krav. Ved hjelp av vår ABC-teknologi gir vi bilprodusentene en enklere montasje, sikrere løsning og reduserer den totale kostnaden for bilprodusentene, sier fabrikksjefen på Raufoss, Drilon Hulaj.

Utviklet for fremtidens behov

Teamet på Raufoss utvikler produkter og prosesser både for norsk produksjon, men også for fabrikkene globalt.
Teamet på Raufoss utvikler produkter og prosesser både for norsk produksjon, men også for fabrikkene globalt.

– En ny generasjon koblinger er basert på markedets beste materialer i kombinasjon med ledende koblingsteknologi. Systemet gir betydelig forbedring i viktige koblingsområder. Kompositt-materialer reduserer systemkostnader, vekt, antall artikler og øker designfleksibiliteten. Messingkomponenter sikrer strukturell integritet i høyt belastede områder, forteller Hulaj.

Over 250 ansatte jobber i dag ved fabrikken på Raufoss, og Kongsberg Automotive, Raufoss Couplings utvikler, produserer og leverer mer enn 250 millioner koblinger i løpet av et år. Raufoss Couplings er markedsleder i Europa, og målet er å få enda bedre fotfeste i markeder som Asia, Sør- og Nord-Amerika.

– Dagens bilindustri har strenge krav til pålitelighet og krever det beste. Dette utfordrer oss til å finne nye måter å utvikle og produsere luftkoblingssystemer. I løpet av 2021 faser vi ut våre gamle produktportefølje med vårt nye ABC system som gir våre kunder et enda bedre produkt.
Nye og gamle kunder berømmer vårt ABC-system som definitivt setter en ny standard for luftkoblinger i bilindustrien. Våre nye koblinger gir dem større fleksibilitet og bedre sikkerhet, sier Drilon Hulaj. 

Gjennom årene har forskning på og utvikling av bremserørskoblinger endret seg til i dag å være et høyteknologisk system av koblinger hvor man kombinerer bruk av kompositt og messing.
Gjennom årene har forskning på og utvikling av bremserørskoblinger endret seg til i dag å være et høyteknologisk system av koblinger hvor man kombinerer bruk av kompositt og messing.

– Vi er på kontinuerlig jakt etter å forbedre oss for å ligge i forkant av våre konkurrenter. Det gjør vi blant annet ved systematisk testing av nye ideer i vår produksjon i kombinasjon med fokus på utvikling av nye og eksisterende produkter. Dette med mål om å gjøre koblingene våre lettere, sterkere og mer effektive i bruk og i produksjon. Utvikling av prosesser og produkter skjer i nært samarbeid med kompetansemiljøet i SINTEF og NTNU, forteller han.

Toppmoderne produksjonsfasiliteter

Er du vår nye kollega? Sjekk våre ledige stillinger i linkene under.
Er du vår nye kollega? Sjekk våre ledige stillinger i linkene under.

Fabrikkens høyautomatiserte maskiner kjører 24 timer i døgnet, syv dager i uken. Bruk av roboter og automatisering i produksjonsprosessen betyr at Kongsberg Automotive, Raufoss Couplings-fabrikker er svært effektive og forberedt for fremtiden.

På Raufoss sitter koblingsdivisjon forskings og utviklingsavdelingen med støtte av automasjon og produksjonsteknisk avdeling. Teamet på Raufoss utvikler produkter og prosesser både for norsk produksjon, men også for fabrikkene globalt.

– Sammen sikrer de utvikling av nye produkter, nye produktområder og ikke minst stadig forbedring av eksisterende produkter som gjør Raufoss Couplings til en pioner innenfor vårt produktområde.

Vekst krever ny kompetanse

I 2020 økte Kongsberg Automotive sin markedsandel innen bremserørskoblinger i Asia, Europa og i Amerika. Etterspørselen øker nå fra et globalt bilmarked som ønsker fordelene med lettere vekt, enklere montering, høy funksjonalitet og fleksibilitet, integrert sikkerhet, omfattende testing og validering.

Vår koblingsdivisjon vokser og utvider sin virksomhet globalt. Vil du være med på vår spennende reise? Vi har ledige stillinger innen produktutvikling, engineering og kontinuerlige forbedringer.

– Utviklingsavdelingen har fokus på fremtiden og ny teknologi. Senior Design Engineer - Mechatronics-stillingen er en del av vår vekstprognose og investering i nye virksomheter, og inngår i markedet for batteritermiske styringssystemer for elektriske kjøretøyer. Vi ser behovet for å utvide vår kunnskap innen mekatronisk design og funksjoner.

– Vi søker etter de rette personene til å hjelpe oss i et fartsfylt og voksende forretningssegment. Vår produksjonsingeniøravdeling er satt til å møte våre ambisjoner om effektiv produksjon og kontinuerlige forbedringer i en krevende og dynamisk industri. Det innebærer alt fra å implementere standard arbeid til investeringer til kontinuerlig forbedring av LEAN-aktiviteter sammen med leder for kontinuerlig forbedring, avslutter Drilon Hulaj.