×
Annonse fra Delta V for

Slik sparte Jarle og familien 16.000 kroner på forsikring

ANNONSE: Slik sparte Jarle og familien 16.000 kroner på forsikring
(Foto: Delta V)
  • Delta V Dette er en annonse. Journalistene i Tu.no er ikke involvert i produksjonen.
OVERVELDENDE: – Det er altfor mye informasjon å sette seg inn i, så ofte velger man forsikring bare ut ifra pris og ikke hva som faktisk ligger bak av fordeler, sier NITO-medlem Jarle Sæthermoen.  Foto: Delta V

Tall fra Tryg Forsikring viser at så mange som syv av ti tjener på å ta en gjennomgang av forsikringene sine. Én av de som virkelig fikk oppleve dette er NITO-medlem Jarle Sæthermoen, som oppdaget at det var mye å spare på familiens mange forsikringer. 

– Som ingeniør er jeg ganske nøye av meg, og har pleid å ta en grundig gjennomgang av forsikringene våre med store Excel-ark omtrent annethvert år. At det var så mye å tjene på å tegne forsikring gjennom NITO var ganske overaskende, erkjenner han, etter å ha hatt konkurransedyktige priser tidligere også.  

Hjemme i huset på Skedsmokorset i Akershus forteller Jarle at han kjøpte «full pakke» med både private forsikringer hos Tryg og medlemsforsikringer hos NITO for seg selv, kona og barna. Totalt sparer han nå over 16.000 kroner årlig med sin nye forsikringsavtale.

– Det var summen av mange ting; alt fra forsikringer på bil, hus, hytte og båt til livsforsikringer der det var mest å hente. Dette er penger vi heller kan bruke på andre aktiviteter med familien, så det var en no-brainer for oss, sier familiefaren.

– Det har føltes mer som en god samtale enn et salg

Det er mange goder ved å være organisert i en fagforening, og billigere bank- og forsikringsavtaler er utvilsomt blant de største trekkplastrene. Hele to av tre blant NITOs 90.000 medlemmer velger å benytte seg av forsikringsavtalen.

– Jeg meldte meg inn i NITO for andre gang nå i høst for å dra nytte av bank- og forsikringsavtalene. Jeg var medlem gjennom studietiden og god del år etter det, men valgte på et tidspunkt å si det opp. Det er definitivt ingen dum sak å være medlem i NITO, med mange andre gode fordeler i tillegg til bank- og forsikring, sier Jarle og trekker fram gratis advokathjelp som et annet viktig gode.

Tryg tilbyr blant annet gratis rådgivning med hjemmebesøk til NITO-medlemmer. Dette takket Jarle ja til, og han kunne ikke ha vært mer fornøyd. 

– Jeg må si jeg er veldig fornøyd servicen og fleksibiliteten til Tryg. Knut Ivar har fikset og ordnet til alle døgnets tider, og vist en iver etter å få oss som kunde på en veldig fin måte uten at det var masete, sier Jarle.   

I tillegg til flere telefonsamtaler hadde Jarle et to timers hjemmebesøk av forsikringsrådgiver Knut Ivar Strømstad i Attraktiv Forsikring (Tryg sitt salgssenter) for å gå igjennom familiens forsikringer. Sammen så de på fordeler og forskjeller ved ulike alternativer ved hjelp av et digitalt analyseverktøy som Tryg har tilgang til.

– Istedenfor å pushe på oss ting vi ikke trenger så har han gitt oss gode råd om hva vi bør og ikke bør gjøre. Det har føltes mer som en god samtale enn et salg. Forsikringsbehovene forandrer seg gjennom livet, og da er god rådgivning helt avgjørende, poengterer han.

Liten skrift med store utslag 

GRATIS HJEMMEBESØK: – Jeg må si jeg er veldig fornøyd servicen og fleksibiliteten til Tryg. Knut Ivar har fikset og ordnet til alle døgnets tider, sier NITO-medlem Jarle Sæthermoen.  Foto: Delta V

Det kan være overveldende å skulle gå nøye igjennom vilkårene på alle forsikringer sine, men som medlem i NITO slipper du det. Da får du forsikringsvilkår som er blant markedets beste, med 30 prosent rabatt på alle private forsikringer.

– Det er altfor mye informasjon å sette seg inn i, så ofte velger man bare ut ifra pris og ikke hva som faktisk ligger bak av fordeler. Det ble tydelig her at gjennom NITO-avtalen var det veldig mange elementer som ingen andre klarte å matche, sier Jarle.

Han forteller at familien både har spart en betydelig sum med penger og fått bedre rammevilkår, med lavere egenandeler og høyere skadeutbetalinger.

– I tillegg har vi nå tegnet forsikringer på barna som vi ikke hadde fra før, forteller Jarle.   

– Flyttingen av forsikringene gikk også veldig enkelt og greit – Knut Ivar ordnet alt og jeg trengte bare å signere, legger han til. 

– Analyseprogrammet gjør virkelig en forskjell 

Forsikringsrådgiver Knut Ivar Strømstad forteller at første steg når man skal gjennomgå forsikringene sine er å ta en behovsanalyse.

– Det første jeg gjør i møte med kunder er å sette meg inn i deres individuelle situasjon for å avdekke deres faktiske behov. Deretter mater jeg opplysningene inn i analyseprogrammet vårt som gir full oversikt over differansen i pris og dekning i ulike forsikringer, forteller han.  

MANGE FORDELER: – Analyseprogrammet vårt gir full oversikt over differansen i pris og dekning i ulike forsikringer, sier forsikringsrådgiver Knut Ivar Strømstad. Foto: Delta V

Ifølge Knut Ivar er det mye enklere å avdekke kundens reelle behov på et hjemmebesøk, men mange ønsker ikke å benytte seg av det og tenker at de kan gjøre det selv.

– Dessverre kan det altfor ofte resultere i slurv, da det er svært omfattende å skulle lese seg igjennom alle vilkår og veie pris opp mot dekning i de ulike alternativene på egenhånd. Erfaringsmessig er det en stor fordel å se den reelle differansen i analyseprogrammet vårt – det gjør virkelig en forskjell og er med på å skape trygghet, sier han.

– Ting endrer seg, også kundens forsikringsbehov. Om man for eksempel har oppdatert mye i materialkost så kan det lønne seg med høyere dekning. Har man gjort skadeforebyggende tiltak som å installere alarmsystem eller fått en privat garasje å parkere bilen i, kan du få en lavere forsikringspremie. På et hjemmebesøk får man kvalitetssikret slike ting og kundens reelle behov, poengterer han.

Han forteller at på hjemmebesøk kan de også ta bilder av spesielle verdigjenstander som arvesølv og legge det inn i databasen deres.

– Vi pleier også å kjøre brannøvelser med husholdningen på hjemmebesøk, forteller forsikringsrådgiveren, som også legger til at han personlig har som rutine å kontakte alle kundene sine en gang i året før forfall for å høre om behovene har endret seg.

Knut Ivar sier det også er en stor fordel å samle alle forsikringene i et selskap.

– Da får du et selskap og en kontaktperson å forholde deg til, du unngår unødvendig dobbeltforsikring, og du kan få lavere pris gjennom kvantumsrabatt. 

Han oppfordrer NITO-medlemmer å kontakte NITO på 22 05 35 00 eller NITO Partnerservice på 55 17 19 20, eventuelt besøke sitt lokal Tryg kontor der de bor for en uforpliktende gjennomgang.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)