Alt vi gjør på vår egen mobil eller PC foregår egentlig i store datasentre, mer kjent som skyen. Uten datasentrene hadde vi ikke hatt sosiale medier, netthandel eller mulighet til å strømme favorittfilmen. Servicetekniker Kenneth Ellingsen (36) fra Schneider Electric er en av de som jobber i kulissene, for å sikre at alt dette fungerer.
– Det er fantastisk å få oppleve så mye av Norge gjennom jobben, sier Kenneth Ellingsen, servicetekniker i Schneider Electric.
Han har vært i selskapet siden 2015 og er en del av et serviceteam som reiser land og strand rundt, for å sørge for at kritiske anlegg alltid er i drift.
– Datasentrene er jo selve ryggraden i vårt daglige liv. Uten dem er det veldig mye som ikke ville fungert, inkludert helt samfunnskritiske funksjoner, sier Kenneth.
Selv er han ekspert på avbruddsfri strømforsyning, eller UPS (Uninterruptible Power Supply). Hvis det oppstår strømbrudd eller strømsvingninger kan UPS-en trå til og forsyne datasenteret med strøm, umiddelbart og uten avbrudd.
– Det er ganske rått å få betalt for å sitte i et helikopter eller suse av gårde med snøskuter på vei til jobb. Destinasjonene vi reiser til kan ligge langt ute på vidda, eller på en fjelltopp. Ofte blir vi møtt av reinsdyr og andre dyrearter. Jeg har ikke sett isbjørn enda, men ved siste tur til Svalbard ruslet bamsefar rundt i landsbyen, uken etter at jeg var der. Vi får håpe at han ikke er like treg neste gang, smiler Kenneth.
Det er ganske rått å få betalt for å sitte i et helikopter eller suse av gårde med snøscooter på vei til jobb.
Kenneth Ellingsen
Vi søker elektrikere som vil noe mer!
På tross av spennende og actionfylte opplevelser, mener han at det aller beste ved arbeidsplassen er gode kollegaer:
– Det er hovedgrunnen til at jeg har vært her i over åtte år nå. Vi har et utrolig godt samhold. For jobben som servicetekniker på kritiske anlegg, kan være utfordrende:
– Hver tiende uke har vi døgnvakt. Du må være forberedt på å håndtere akutte situasjoner og raskt løse problemer som kan oppstå, når som helst og uavhengig av tid på døgnet. Da er det fint å vite at man alltid kan ringe en kollega, uansett om klokken er tre på natta. Det gir stor trygghet, sier Kenneth.
Se video!
Sammen med planleggingsteamet i Schneider får serviceteknikerne være med å bestemme hvilke reiser de skal på, med hensyn til privatliv og familie:
– Normalt jobber vi i samme region som vi bor i. Når vi reiser til andre deler av landet blir det gjerne lengre jobbdager, men vi har mulighet til å tilpasse den totale arbeidsmengden ved å avspasere i etterkant. For meg passer denne fleksibiliteten godt.
Kenneth understreker at også jobben i seg selv er spennende. Det er en del tekniske utfordringer som må løses, og teknikerne får stadig nye produkter som de må sette seg inn i. Disse kursene foregår i Grenoble i Frankrike, hvor Schneider Electric har sitt opplæringssenter:
– Her møter du folk fra hele verden. Det er givende å kunne diskutere det fagtekniske med en sammensatt gruppe av ulike nasjonaliteter.
Det er ikke uten risiko å jobbe med elektrisitet, derfor er det mange og viktige prosedyrer som til enhver tid må følges:
– Sikkerhet er en veldig viktig del av det arbeidet vi gjør. Riktig verneutstyr hører med til dette. Det er alltid på med hjelm, hørselsvern, sikkerhetshansker, med mer. En annen viktig del av sikkerheten er å være oppmerksom på omgivelsene og potensielle farer som løse kabler, glatte gulv eller trange arbeidsområder. Det er viktig å holde arbeidsområdet ryddig og organisert for å redusere risikoen for uhell.
Sikkerhet skal alltid stå øverst på agendaen for en servicetekniker.
Kenneth Ellingsen
– Skulle det oppstå situasjoner hvor vi føler oss utrygge, har vi full anledning til å avbryte operasjonen, helt uavhengig av hva kunden måtte mene. Sikkerhet skal alltid stå øverst på agendaen for en servicetekniker, understreker Kenneth.
Liker du litt action i hverdagen, samtidig som du kan tenke deg å være en del av verdens mest bærekraftige og innovative selskap?