Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Er sikkerheten ved elbillading ivaretatt godt nok?

Kjetil Hulbach og Marcus Steinsvåg i APCAO Norge ved det nye ladeanlegget på Aker Brygge.
Kjetil Hulbach og Marcus Steinsvåg i APCAO Norge ved det nye ladeanlegget på Aker Brygge.
Del
Schneider Electrics formål er å legge til rette for at hver og en av oss skal få mest mulig ut av energi og ressurser. Vi ønsker å være en brobygger for fremgang og bærekraft for alle og kaller dette Life Is On. Vårt oppdrag er å være din digitale partner for bærekraft og effektivitet. Vi driver digital transformasjon med innovativ teknologi, sanntidsovervåking, programvare og tjenester i integrerte løsninger for boliger, bygg, datasentre, infrastruktur og industri. Vi er det mest lokale av globale selskaper og vi jobber for åpne standarder og økosystemer av partnere. Dette er viktige drivere for våre felles formål og verdier, med hovedvekt på «inclusive» og «empowered». For mer informasjon: https://www.se.com/no

Etterspørselen etter elbilladeanlegg skyter fart. Det skaper en revolusjon i markedet og stiller tekniske og kommersielle utfordringer.

Etterspørselen dobler seg hvert år

I fjor høst åpnet et nytt elbilladeanlegg i garasjen på Aker Brygge. 36 ladere er nå installert, spredt på flere garasjefelt. De har høyere effekt enn de eksisterende laderne. Disse kan merkbart forlenge rekkevidden til elbiler på kort tid.

- Vi opplever nå en enorm etterspørsel etter elbilladere. Markedet har endret seg veldig de siste to årene. Fra fire ladere med lav effekt på 3,7 kW rett ved inngangsdøra, får vi nå bestillinger på omfattende anlegg med over 100 ladere med 22 kW effekt, innleder Marcus Steinsvåg, Head of Business Development i APCOA Norge. Selskapet drifter anlegget på Aker Brygge.

Første leveranse fra Schneider Electric for APCOA fant sted på det store anlegget til Økern portal, som omfatter 104 ladere, installert i 2020.

 Ladeanlegget på Aker Brygge, med 36 nye elbilladere. 
 Ladeanlegget på Aker Brygge, med 36 nye elbilladere. 

- Anlegget på Aker Brygge er skapt for betalende parkeringsgjester som typisk er på Aker Brygge for å delta på møter, spise lunsj eller nyte en middag, presiserer Steinsvåg.

APCOA er ledende i Europa innen drift av parkeringsplasser og tilbyr en komplett pakke med innovative tjenester til eiendomsbesittere.

Elbillading er blitt et uunnværlig element i dette. Ladevirksomheten har skutt fart de siste årene, i 2022 forventer APCOA Norge en dobling av den årlige omsetningen knyttet til elbilladetjenester.

Smarte elbilladere for problemfritt lading og betaling

På Aker brygge har laderne en effekt på 22 kW:

- Med en Tesla 2018 modell lades det med 83 km per time. Strømprisen kan til tider være lavere enn den du betaler hjemme. Det er bare å sjekke appen; den viser tydelig hvor det er billigst å lade i området du er i, poengterer Steinsvåg.

Vis mer

Sikkerhet og kundevennlighet er for APCOA i høysetet. Elbillading er blitt et krav fra markedet for alle bygg. Elbilladere øker verdien på bygg og parkeringer. Det gjør dem mer attraktive for både eiere, leietagere og brukere.

- Ved eksisterende bygg som dette, settes grensen for ladeanleggets utvidelse av selve elektroinstallasjonen. Her hentet vi strøm fra ulike tavler og fordelte den til laderne. Også derfor ble de jevnlig spredt på ulike felt av garasjen, forklarer Steinsvåg.

Hva er fordelene ved en smart ladeløsning? Last ned veiledning »

Sikkerhet - ingen selvfølge

Schneider Electric leverte her hele infrastrukturen fra elektrotavlene til laderne, EVlink Pro AC, som er smarte ladere av siste generasjon. Sikkerheten blir ivaretatt av flere grunnleggende komponenter:

 Marcus Steinsvåg og Kjetil Hulbach i APCOA Norge. 
 Marcus Steinsvåg og Kjetil Hulbach i APCOA Norge. 

- Bruk av strømskinner gir en god infrastruktur og rom for fleksibilitet. Uttaksbokser med automatsikring (MCB) sørger for grunnleggende sikkerhet for å beskytte gods og eiendom. Ladeboksene på Aker Brygge er utstyrt med innmontert jordfeilbryter Type B for å beskytte brukerne av både anlegget og installasjonen ellers.

Dette sier Kjetil Hulbach, som nettopp er blitt ansatt i APCOA Norge som produktsjef for elbillading.

Elektro- og cybersikkerhet

- Sluttkunden ønsket i dette tilfellet «high-end» kvalitetsladere som er sikre, robuste og pålitelige for å gi el-bilister en tryggest og enklest mulig betalings- og ladeopplevelse. I disse laderne er det en jordfeilautomat type B EV montert i selve ladeboksen.

- Mange ladebokser på markedet leveres med påstått integrert jordfeilvern. Dessverre er det svært sjelden disse jordfeilvernene faktisk oppfyller kravene som er beskrevet i NEK. Schneider Electric har alltid hatt stort fokus på sikkerhet og det å være kompatibel med gjeldende standarder. Dette sikkerhetsnivået er noe ikke alle laderne på markedet virkelig kan levere, utdyper Hulbach.

- Samtidig synes vi selv at lett skalerbarhet og topp sikkerhet på ladeinfrastrukturen gir ekstra trygghet til både installatøren og oss som drifter parkerings- og ladeanleggene.

 Sikkerhetsnivået og ladeopplevelsen har vært viktig for Kjetil Hulbach. 
 Sikkerhetsnivået og ladeopplevelsen har vært viktig for Kjetil Hulbach. 

Spesielt viktig for APCOA var at leverandøren, Schneider Electric, kunne skaffe både hardware og en smart ladeløsning med OCPP (åpen ladepunkt-protokoll) i selve ladeboksen for integrasjon i APCOA FLOW appen. Med OCPP i selve ladeboksen har man også et høyere cybersikkerhet-nivå.

Utvidelses- og reparasjonsmuligheter

- Det er interessant for sluttkunden at anlegget etter behov også kan oppgraderes med overvåking og kontroll av hele elektroanlegget i bygget. Et annet viktig poeng for å velge ladere, er vårt fokus på bærekraft, sier Steinsvåg.

- Vi installerer helst ladere som kan repareres, hvor det er lett å finne reservedeler. Vi vil helst ikke kaste hele laderen. Det internasjonale apparatet til en verdensomspennende leverandør som Schneider Electric er også viktig for et selskap som APCOA, som har etablert seg i flere europeiske land.

Solkraft integrert i ladeinfrastrukturen

Den nye trenden, som så vidt har startet i Norge, er solcelleanlegg på tak knyttet til elbilladeinfrastruktur.

- Dette er mer vanlig i Europa. I Norge starter markedet å etterspørre slikt så vidt. Det er mindre fokus på energilagring her, avslutter Steinsvaag.

Hva er forskjellene mellom ukontrollert lading, klassisk laststyring og smart lading?

Svaret får du i denne veiledningen »