Boeings sikkerhetskultur og kvalitetskontroll var i søkelyset i to høringer i senatskomiteer i Washington onsdag.
Den store amerikanske flyprodusenten har vært i krise siden et stykke av skroget falt av et 737 Max-fly tilhørende Alaska Airlines i januar. Flyet landet trygt mens passasjerene stirret ut i lufta gjennom et gapende hull.
Siden det har det vært store endringer i selskapets ledelse, myndighetene har begrenset produksjonen av Max-flyene, og leveransene av nye fly er halvert mens sikkerhetsprosedyrer og kvalitetskontrollen gjennomgås.
Senatets handelskomité fikk høre eksperter bak en rapport i februar fortelle om alvorlige mangler ved Boeings sikkerhetskultur, selv om det har vært forbedringer siden alle Max-flyene ble satt på bakken i nesten to år etter to ulykker i Afrika og Indonesia som kostet 346 mennesker livet.
Varslere presses
I rapporten viste de også til at ansatte som varsler og lufter bekymring, kunne bli utsatt for press og gjengjeldelse.
Under høringen i en underkomité for innenlandsk sikkerhet sa den tidligere Boeing-ingeniøren Ed Pierson at han oversendte rapporter til FBI om en manglende plugg i panelet som falt av flyet i januar, som han hadde fått av en intern varsler. Men Boeing nekter for at slike rapporter fins.
Han hevdet også at Boeing ikke har gjort nok for å bedre kontrollen siden de to ulykkene, og at føderale luftfartsorganer har sviktet i overvåkingen av Boeing og ignorert problemer inntil nestenulykken i januar.
Sam Salehpour, en ingeniør som jobbet med kvalitetskontroll og uttrykte bekymring om to andre Boeing-fly, 787 Dreamliner og 777, fikk beskjed om å holde kjeft da han tok opp sine bekymringer.
– Sparket plater på plass
Salehpour sa at han hadde sett arbeidere hoppe på deler av skroget på et 777-fly under bygging for å få delene til å gå sammen. Han sa også at Boeing unnlot å fikse ørsmå sprekker i sammenføyningene under produksjonen, og at det kunne føre til metalltretthet mye fortere enn nødvendig.
– De produserer fly som er defekte, framholdt han under høringen.
Boeing sier de har en toleranse på fem tusendeler av en tomme innenfor et område på fem tommer, som svarer til tykkelsen av et menneskehår. Men Salehpour sier at et hår kan være et spørsmål om liv eller død når man flyr i 35.000 fots høyde.
Boeing selv hevder de ikke har funnet tretthetssprekker i nesten 700 787-fly som har gått gjennom omfattende vedlikehold. De viser til at 850 millioner passasjerer har fløyet trygt med 787-fly, og nesten 3,9 millioner med 777-fly.
– Må gjøre mer for sikkerheten
Tidligere onsdag sa medlemmer av Senatets handelskomité at Boeing må gjøre mer for å bedre sikkerhetskulturen etter rapporten fra februar. Komitéleder Maria Cantwell sier hun venter en seriøs plan fra Boeing innen luftfartsverket FAAs frist på 90 dager.
Avtroppende Boeing-direktør David Calhoun, som ikke selv møtte i onsdagens høringer, har mange ganger sagt at Boeing har tatt skritt for å bedre kvaliteten, og han kalte uhellet med Alaska Airlines-flyet et vannskille for selskapet. Men det viste seg mye skepsis mot den påstanden i Senatet
– Vi må se på hva Boeing gjør, ikke hva de sier at de gjør, sier senator Tammy Duckworth før onsdagens høring.
Det var rundt 2000 russ samlet på Straume på Sotra i Øygarden kommune natt til 1. mai, ifølge politiet.
Alle russebussene i Bergensområdet skal ha vært til stede, skriver Bergens Tidende.
Det var flere samtidige fiberbrudd som førte til stans i flytrafikken i Nord-Norge 26. april.
Avinor mener at de tekniske feilene som førte til stans i flytrafikken fra Bodø og nordover i flere timer om ettermiddagen fredag 26. april, ikke skyldtes sabotasje.
Redningsarbeidere graver seg gjennom tykke lag med gjørme i letingen etter mennesker som er tatt av vannmasser og jordskred i Kenya.
Minst 48 mennesker har mistet livet og ytterligere 84 er savnet i byen Mai Mahiu sentralt i landet. Overlevende forteller hvordan hus, biler og jernbaneskinner ble skylt vekk av vannmasser og gjørme etter at en demning brast mandag
Estland anklager Russland for å bryte internasjonale reguleringer med GPS-forstyrrelser og vil ta saken opp med Nato og andre EU-land.
– GPS-forstyrrelser i estisk luftrom utført av Russland har påvirket sivil luftfart i vår region. Russland bryter med dette internasjonale reguleringer, skriver utenriksminister Margus Tsahkna på X/Twitter.
Arbeidsfellesskapet Skanska/Syltern har signert kontrakten med Nye Veier om bygging av ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene i Trøndelag.
Skanska og Syltern gjennomfører prosjektet i et 60/40 arbeidsfellesskap. Den totale kontraktsverdien er på cirka 2,1 milliarder kroner eks. mva. Kontrakten dreier seg om bygging av 15 kilometer firefelts motorvei og om lag 15 kilometer med fylkes- og lokalveier mellom Berkåk i Rennebu kommune og Vindåsliene i Midtre Gauldal, sør for Trondheim.
30. april klippet fylkesordfører Jon Askeland snora for 7,5 kilometer ny fylkesvei gjennom Alver i Nordhordland.
Strekningen Marås-Soltveit er en helt ny del av fylkesvei 565 i Alver kommune, og en del av Nordhordlandspakken.
Energidepartementet (ED) har mottatt søknader fra åtte selskaper i forbindelse med utlysningen av to områder i Nordsjøen knyttet til lagring av CO2 på norsk sokkel.
Dette er den første utlysningen av nytt areal for CO2-lagring i Norge i år.
Russland hevdet tirsdag å ha skutt ned seks USA-produserte ATACMS-raketter sendt fra ukrainsk område i løpet av de siste 24 timer.
USA sendte langdistanseraketter av denne typen til Kyiv som del av en hjelpepakke på 300 millioner dollar som president Joe Biden undertegnet i mars.
G7-landene har som mål å kutte i produksjonen av plast og om nødvendig gripe inn for å regulere denne virksomheten.
Dette framgår av en uttalelse etter møtet i Torino mellom de sju viktigste industrilandene.
I Vest-Norge blir det en snittpris for strøm på 40,01 øre per kilowattime (kWh) onsdag og en makspris på 55,7 øre.
Onsdagens snittpris per kWh er 20,8 øre lavere enn tirsdag og 70,5 øre lavere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.