RAMMES: Sandnes - Stavanger har fått installert et midlertidig signalanlegg til Merkur skulle bli klart. Nå dumper Jernbaneverket hele Merkur. (Bilde: Jernbaneverket)

Vraker Merkur

Merkur-skandalen

  • Elektronisk sikringsanlegg for små og mellomstore stasjoner.
  • Utviklet av ABB i en utviklingskontrakt med Jernbaneverket inngått i januar 2003 på 25 millioner kroner.
  • Jernbaneverket inngikk en rammeavtale med ABB om levering av 13 Merkur-anlegg til Nordlandsbanen til en verdi av 111 millioner kroner.
  • Etter anbudskonkurranse ble det inngått kontrakt med ABB om leveranse av anlegg til Ganddal godsterminal (45 millioner) og dobbeltsporet Sandnes - Stavanger (107 millioner).
  • Jernbaneverket søkte i juli 2008 om å få Merkur godkjent ved Ganddal godsterminal, men det ble ikke godkjent av Statens jernbanetilsyn.
  • I desember 2008 fant Jernbanetilsynet fem vesentlige mangler ved anleggets kvalitet, og nektet å godkjenne det.
  • I august 2009 viste en granskningsrapport at Jernbaneverket brøt loven om offentlige anskaffelser i forbindelse med ABB-kontraktene.
  • 22. desember 2009 melder Jernbaneverket at de sier opp kontrakten med ABB, og ikke vil gå videre med Merkur.
  • Jernbaneverket har siden 2003 brukt mellom 300 og 600 millioner kroner på Merkur-prosjektet.

Jernbaneverket har i dag sagt opp sin avtale med ABB om signalanlegget Merkur.

– Hensikten med å utvikle Merkur var at det skulle være typegodkjent for bruk på alle strekninger og stasjoner. Det samarbeidet avslutter vi fordi utviklingen av Merkur har gått i en retning som gjør at det i dag er endret såpass mye at det fremstår som et helt nytt konsept, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket.

Ny anbudskonkurranse

Derfor mener Jernbaneverket det vil være i strid med anskaffelsesregelverket å gå videre med kontrakten uten å lyse ut en ny anbudskonkurranse.

– Når Merkur endres til å være noe helt nytt kan vi ikke fortsette med den kontrakten vi har hatt til nå. Vi må lage nye spesifikasjoner til en ny anbudskonkurranse. Jeg håper det ikke vil ta for lang tid, og at vi kan få gjennomført en konkurranse til våren, sier Horrisland.

Les også: Signalskandale i Jernbaneverket

Dårlig tid

Skrinleggingen av Merkur får kanskje størst følger for dobbeltsporstrekningen Sandnes - Stavanger, som ble offisielt åpnet 14. desember.

– Kontrakten vi har for å levere Merkur på Sandnes - Stavanger blir avviklet. Vi har et midlertidig anlegg installert der nå, siden Merkur ikke var godkjent. Men nå må vi lage ny spesifikasjon for hva slags anlegg som skal være der, og lyse ut anbud på nytt. Vi håper å ha et nytt anlegg klart ganske fort, siden det midlertidige anlegget bare er godkjent i tre år, sier Horrisland.

Les også:

Vil løse Nordlandsbanen

Merkur er allerede installert (men ikke tatt i bruk) på Ganddal godsterminal i Rogaland, og på Nordlandsbanen er det gjort omfattende arbeider for å installere signalanlegget.

Selv om Jernbaneverket gir opp å få Merkur generisk godkjent, håper de likevel å kunne finne en løsning som ikke gjør arbeidene disse stedene totalt bortkastet:

– Vi satser på at vi kan bruke det som er installert der, gjennom at ABB gjennomfører kontrakten på disse og at vi får en lokal godkjenning, sier Horrisland.

En lokal godkjenning kan være mulig dersom de får Merkur godkjent som lokaltilpasset anlegg. Da kreves mindre omfattende dokumentasjon enn ved typegodkjenning.

Les også: Krangler om togsikring