ALVORLIG: Jernbanedirektør Elisabeth Enger må se at 340 millioner kroner kan være tapt på et signalanlegg som aldri ble godkjent. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Signalskandale i Jernbaneverket

  • Motor

På 1990-tallet drev Jernbaneverket med utvikling av et nytt sikrings- og signalanlegg, som bar navnet NSB-94.

Kjøpte inn

Etter hvert ble utviklingen overtatt av ABB, og et nytt konsept basert på NSB-94 ble presentert for Jernbaneverket i 2001.

Da ble man enige om å samarbeide om videreutvikling av systemet, som etter hvert ble kalt Merkur.

Siden har Jernbaneverket inngått en rekke kontrakt om kjøp av Merkur-anlegg, blant annet til en strekning på Nordlandsbanen, Ganddal og strekningen mellom Sandnes og Stavanger.

340 millioner kroner skal ha blitt brukt på anlegget, skriver Aftenposten.

Ikke godkjent

Men Merkur har aldri blitt godkjent for bruk, og dermed drives alle disse strekningene med andre anlegg.

Jernbanetilsynet har ikke villet gi godkjenning på grunn av manglende dokumentasjon på sikkerhetsnivå og vesentlige mangler ved konstruksjonen.

Overtramp

I en ny rapport fra PriceWaterHouseCoopers avdekkes grove overtramp i anskaffelsesprosessen, og teknisk direktør i Jernbaneverket har allerede fratrådt sin stilling.

I tillegg er utbyggingsdirektøren nå i samtaler med jernbanedirektør Elisabeth Enger om sin.

Enger sier til Aftenposten at de 340 millionene i verste fall kan være tapt, men at de er i dialog med ABB om videreutvikling av systemet.

Hun sier også at de i fremtiden kun vil kjøpe anlegg som er godkjent og i bruk andre steder.