Dette er 360/VR-kameraene vi bruker i TU for tiden. (Bilde: Eirik Helland Urke)

VR-BLOGGEN

Slik velger vi 360/VR-utstyr i redaksjonen

Mye prøves i VR-prosjektet vårt.

I Teknisk Ukeblad jobber vi nå for å utvikle VR-journalistikken, med innovasjonsstøtte fra Google i ryggen. VR har vi i denne sammenhengen definert til å være produksjon av 360-video, og for å kunne produsere slikt innhold trengs det ganske spesielt kamerautstyr. En viktig del av prosjektet vårt er å finne det beste utstyret for enkel produksjon av VR.
 
Og slik gikk det til at vi for øyeblikket har 19 Gopro Hero Black - kameraer liggende. Disse brukes i følgende ulike sammensetninger:
 
  • Et 7-kamerarigg for høy kvalitet og relativt statiske oppsett (8K)
  • Et 6-kamera Omni-oppsett for høy kvalitet og perfekt sync, for mer kompliserte oppsett (8K)
  • Et 6-kamera fisheye-oppsett for 360 i 3D, opptil 6K.
  • Et 4-kamera fisheye-oppsett for størst mulig fleksibilitet i opptil 6K. 
  • Et 3-kamera fisheye-oppsett for enkel produksjon i opptil 6K
  • Et 2-kamera fisheye-oppsett for enkel produksjon i opptil 4K.

Styrker og svakheter

Hvert rigg har sine styrker og svakheter, og utfordringen med alle er å få sydd alt sammen til en god video i fulle 360-grader etterpå. Flere kameraer gir som regel flere kreative muligheter, men også større utfordringer i etterarbeidet.
 
I tillegg til Gopro-oppsettene har vi også noen enklere kameraer som ikke krever komplisert etterarbeid, men til gjengjeld har sine egne begrensninger:
  • Ricoh Theta S - fungerer bra til stillbilder, men har lav video-oppløsning.
  • Samsung gear 360 - fungerer bra også til video, men har noen utfordringer med eksponering og sammenføyningene mellom kameraene. Fungerer også bare med Samsung-mobil, og har ikke direkte Mac-støtte. Dette er hovedkameraet for journalistene våre.
  • Kodak SP360 4K  - dobbelt kameraoppsett som krever noe etterarbeid
  • Giroptic 360cam - fungerer egentlig ikke bra til noe, men det pynter opp på kontoret.
 
Og til slutt eksperimeterer vi med noen oppsett som gir langt høyere teknisk kvalitet, basert på Sony A7rII-sensorer. Dette løser en av de aller største utfordringene med Gopro-kameraene: Bildekvaliteten i svakere belysning enn dagslys. Til gjengjeld mister vi mye av fleksibiliteten med Gopro-kameraene.

Stereoskoptisk eller ikke? 

Mange mener at 360/VR-video bør være stereoskopisk, for å gi en 3D-effekt utover det 360-video i seg selv tilfører. Vi har sett på mye bra video i dette formatet, men formatet har noen store utfordringer. Oppløsningen blir halvert og det har store produksjonstekniske begrensninger. Det vil heller ikke fungere i formater utenom VR-briller, som Youtube rett på skjerm.
 
Vi eksperimenterer med stereoskopisk 360/VR, og ett av riggene våre støtter det med visse begrensninger. Men i daglig produksjon har vi valgt å satse på oppløsning, teknisk kvalitet og effektiv produksjonsflyt framfor dagens stereoskopiske løsninger.

Så hva er favoritten så langt? 

 
Det kommer rett og slett an på bruksområdene. Riggen med 4 stk fisheye-kameraer har vært en personlig favoritt en stund, rett og slett fordi den takler god 4K under de fleste forhold. Men den synkroniserte Omni-riggen seiler nå opp som en mulig favoritt framover, selv om den har sine begrensninger på korte avstander. I en prat med produsentene i Gopro har det kommet fram at riggen snart vil støtte såkalt «computational stitching», som mer eller mindre skal fjerne de forhatte sammenføyningene mellom hvert kamera. Det gleder vi oss veldig til.
 
Til «hverdagsbruk» har vi fått veldig sansen for Samsung Gear 360, selv om det altså har noen klare begrensninger.
 
Vi ser også på noen spennende alternativer med bedre bildebrikker enn hva Gopro kan by på, og dette må vi etter hvert avveie opp mot behovene. Vi har i hvert fall noen muligheter med A7-oppsettet vårt allerede.
 

Produksjonsflyt

Det er mange ulike hensyn som må tas i produksjonen av 360/VR-journalistikk. Ofte vil rask produksjonsflyt være avgjørende, noe som teller for de enkleste løsningene. Andre ganger har vi mer tid til rådighet, eller mer kontroll over produksjonsforholdene. Da kan vi ønske å bruke mer avansert utstyr. For øyeblikket er derfor samtlige av 360-riggene våre i bruk nå, hvert til sitt bruk (Giroptic-kameraet mest som papirvekt).
 
En felles utfordring for de fleste riggene er kvaliteten som oppnås med små bildesensorer og optiske begrensninger med såkalt fisheye-optikk. Samtidig ser vi at det foreløpig er tilstrekkelig kvalitet for de formatene vi jobber under, og dessuten har vi muligheten til å øke kvaliteten betraktelig ved bruk av systemkameraer under visse forutsetninger.
 
Da vi begynte med VR-produksjon i Teknisk Ukeblad var bruk av mange Gopro-kameraer stort sett det eneste alternativet for enkel produksjon. Slik er det ikke lenger. Nå følger vi med på en rekke ulike modeller til bruk framover.
 
Har du noen favoritter, kommentarer eller spørsmål? Bruk gjerne kommentarfeltet, så skal vi følge opp etter beste evne.
 
 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)