Vippende sluser senker skip under broen for å unngå stopp i biltrafikken som ved normale klaffebroer.

THE TILTING LOCK

Vippende sluser skal erstatte klaffebruer

Nytt nederlandsk konsept senker skipene fremfor å heve brua.

For å unngå bilkøer når klaffebruer åpner, og skipskøer når bruene lukker seg, har det nederlandske selskapet Royal Haskoning utviklet en helt ny bro.

Brua gjør det mulig for skip å passere, uten at brua åpner seg og lager kø for bilistene. Det skriver Royal Haskoning i en pressemelding.

The Tilting Lock

Systemet fungerer ved at et stålrør som er skåret over på langs lar seg vippe opp og ned rundt en senterakse.

Det blir på denne måten mulig å senke seilbåter og skip ned under brua, før de kommer opp på andre siden.

Den vippende slusen styres med trafikklys, på samme måte som annen trafikk. Skipene seiler inn på hver sin side av brua, venter på at det skal bli deres tur, senkes ned og kjører igjennom.

Bilene på brua kan heletiden kjøre uforstyrret over slusen.

Royal Haskoning er i dag i forhandlinger med den hollandske regjeringen for å få installert systemet ved tre bruer i landet.

Systemet har fått navnet The Tilting Lock, og gjør det mulig å heve og senke skipene opp til åtte meter.

Les også: Bru over «ingenting» er så viktig at den stopper togtrafikken

Samfunnsøkonomisk nytte

Senkningen av skipene skjer ved at det overskårne røret vipper 32 grader, noe det tar tre minutter og 30 sekunder å gjennomføre.

Det gjør det ifølge Royal Haskoning mulig å få gjennom mellom 15 og 30 større skip i timen.

Selskapet anslår videre at det vil koste rundt en halv milliard kroner å montere systemet, men viser til at den samfunnsøkonomiske nytten er stor.

Om man bruker slusen ved Haringvlietbrug i Nederland vil det ifølge selskapet ta 12 år å nedbetale systemet.

Systemet krever lite strøm, og får dekket hele energibehovet vet hjelp av solceller montert på slusene.

Les også:

Rovdefjordbrua kan bli verdens første flytende rørbru

Snart rives en av Norges eldste stålbruer

Bru over Oslofjorden kan bli norgeshistoriens dyreste bompassering