Ruth Nesje i midten med resten av sin gruppe på podiet i Miami under en AI-konferanse i fjor høst.

Vinnerbedrifter med helseprofil

Alle organisasjoner har godt av å sole seg i de små og store, gylne øyeblikk som alle opplever noen av hvert år.

– Blir de ansatte sett og hørt, blir det frigjort utrolige mengder energi, påpeker Ruth Nesje, Sareptas AS. Hun er sykepleier med videreutdanning innen administrasjon, ledelse og organisasjonsutvikling.

– Selvsagt fungerer også bedrifter som sliter. De viser hva organisasjonen makter selv i tøffe tider, sier hun.

Men det er ikke noe poeng å fokusere på det som ikke fungerer i en organisasjon. Det som skaper liv, energi og utvikling derimot, må trekkes frem.

- Dette får menneskene til å dra lasset sammen og bli stolte av hva de får til, poengterer hun.

Hun viser til at det de ansatte er opptatt av og diskuterer, former både menneskene og organisasjonen. Det vi snakker om når vi møtes, vil prege arbeidsplassen. Dveler vi ved suksesser, vokser vi litt på det. Dette er helsefremmende. Vi er som planter. Får vi til stadighet høre om vår utilstrekkelighet, visner vi.

Et bedre liv

Forskning rundt AI viser at dette gir organisasjoner der arbeidstakere får bedre helse.

Sykefravær går ofte også ned som et tilleggsresultat, selv om det ikke er i fokus. Økt innsatsvilje og kreativitet gir bedre økonomi.

Ruth Nesje viser blant annet til positive resultater fra British Airways og BP.

Hun sier organisasjonen får et løft når det potensialet som ligger i hver enkelt medarbeider blir vekket til live. Interessen og arbeidslysten gjør deg interessert i å gå på jobben selv om du ikke er helt i toppform.

Anerkjennelse og trivsel

Organisasjonen fungerer best når de ansatte har det bra sammen og vet hva de vil – og hva som kreves for å komme dit. De må få anerkjennelse, bli lyttet til og verdsatt uansett posisjon.

Alle medvirker til suksess. Lederne synliggjør resultatene, og alle kan føle seg stolte av egen arbeidsplass og felles arbeidsinnsats.

– Men vi kan ikke bare hvile på laurbærene. Suksesser må analyseres, og så må vi finne ut hvor gode vi ønsker å bli. For å bli så gode vi kan, må vi gjøre mer av det som virker og som vi er fornøyd med. I den prosessen kommer de gode ideene og drømmene frem. Deretter er det bare å finne ut hvordan drømmene kan realiseres, fremholder Ruth Nesje.