OPPGAVER I KØ: Veiutbygginger og forbedringer venter ingeniører i Mesta landet rundt. (Bilde: Mesta/Bo Mathisen)
Mange norske veier skal nå takle tømmerlaster på 56 tonn. Men svake broer skaper unødvendige flaskehalser, mener flere organisasjoner.

Vil ha sterkere broer

  • Bygg

Tidlig i 2007 økte tillatt totalvekt for en del tømmertransporter fra 50 til 56 tonn.

Fortsatt er det imidlertid mange veier som ikke holder god nok standard til å bære 56 tonn.

Få gode veier

I et brev til Samferdselsdepartementet skriver Norsk Industri, Fellesforbundet, Treindustrien, Norsk Skogeierforbund og Norskog at det fremdeles er langt frem.

I noen fylker, som Østfold, Hedmark og Buskerud, er mellom 60 og 70 prosent av fylkesveinettet godkjent for 56 tonn.

I en del andre fylker, blant annet Akershus, Oppland, Vestfold, Telemark og Nord- og Sør-Trøndelag er under 30 prosent godkjent.

Broene verst

Særlig er det en del broer som oppleves som flaskehalser, og organisasjonene ber derfor om at motkonjunkturtiltak under finanskrisen og Nasjonal Transportplan 2010 - 2019 brukes til å utbedre disse broene.

Organisasjonene peker spesielt på de følgende 10 broene.

  • Rv 20, Norsenga Bru
  • E6, Vingrom\Vismunda
  • Rv 17, Bjøra bro
  • Rv 74, Nynes bro
  • Rv 7, Gulsvik bro
  • Rv 3, Åsta bro
  • E16, Nes bro
  • E6, Våle bro
  • Rv 705, Hell bro
  • Rv 415, Stornes bro

Mer til jernbane

Om alle broene utbedres, ligger årlig transportgevinst rundt 16 millioner kroner. I tillegg ønsker skognæringen at resten av veinettet utbedres, samt at jernbanen i Oslo-området bygges ut.

De fem organisasjonene skriver til slutt at de gjerne vil ha et møte med ledelsen i departementet for å utdype ønskene videre.