(Bilde: Bendiksby, Terje)
(Bilde: Bendiksby, Terje)

Vil ha servicehefte for hus

  • Bygg

Gamle elanlegg, uisolerte gassrør, hurtigantennende isolasjon; byggeslurv eller manglende vedlikehold kan koste liv.

Og selv skjebnesvangre feil kan være vanskelig å se på en visning.

Går sammen

Nå går politikere, byggenæring og forsikringsbransje i dialog om en framtidig ordning der boligkjøpere får samme kjøpstrygghet som bilkjøpere: Et servicehefte som gjør rede for brannsikringstiltak, vedlikehold og ulike reparasjoner fra boligens «fødsel» og fram til du får nøkkelen.

Det tenkes også at heftet skal inneholde en brukerveiledning og informasjon om brannsikringstiltak for den enkelte bolig.

Inviterer staten til å delta

Ideen kom i forbindelse med arbeidet med ny plan- og bygningslov (PBL) i Stortingets kommunalkomité, forteller komitémedlem og saksordfører Bent Høie (H).

Han vil fremme forslag om at staten går inn som bidragsyter til å utvikle ordningen når PBL-proposisjonen legges fram om to uker.

– Jeg kan ikke garantere flertall, men dette mener jeg er et vinn-vinn-prosjekt. Både kjøper og selger kan være trygg på at arbeidet som er gjort, er gjort av fagfolk. Ikke minst når det gjelder brannsikring kan dette få effekt, sier Høie, og legger til:

– Når vi har det på bilen, hvorfor skal vi ikke kunne ha det på boligen?

Også gamle hus

Om ordningen blir en realitet, vil nybygg ha de mest komplette serviceheftene. Høie ser likevel for seg at også eldre bygninger blir inkludert.

– Også i eksisterende bygninger finnes det kvitteringer og annen dokumentasjon for arbeid som er gjort og løsninger som er valgt. I serviceheftet kan ting som utskifting av elanlegg, bytte av branndør og inspeksjon fra brannvesen bli notert til framtidige kjøpere. Her bør også forsikringsbransjen være med på laget og tilby generelle rabatter for å styrke ordningen, sier Høie.

Han mener byggebransjen også vil tjene på at kun godkjente fagfolk kvalifiserer til å bli ført inn i serviceheftet.

BNL i gang

Ideen ble svært godt mottatt da Høie og resten av Kommunalkomiteen nylig møtte Norsk Brannvernforening, Byggenæringens Landsforening (BNL), Huseiernes Landsforbund og konsernledelsen i forsikringsselskapet If til felles branndemonstrasjon på sistnevntes eget sikkerhetssenter i Hobøl.

– Vi har invitert If til et første møte for å drøfte hva et slikt hefte bør inneholde. Det vil også være naturlig på litt sikt å gå videre sammen med forbrukermyndigheter og Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH), sier næringspolitisk direktør Audun Lågøyr i BNL.

Han opplyser at flere av BNLs medlemsorganisasjoner opererer med bruks- og vedlikeholdsveiledere allerede.

– Men ingen av dem er gode og utfyllende nok når det gjelder brannforebygging, sier Lågøyr.

Menneskelig svikt

Hensikten med If-seminaret på Hobøl var å veilede politikerne om brannvern før innspurten med den nye bygningsloven. Blant momentene som kom opp, var at fire av fem branner skyldes menneskelig svikt.

Audun Lågøyr legger særlig vekt på informasjonsmuligheten et eventuelt boligservicehefte gir overfor boligkjøperen når det gjelder riktig og trygg bruk av boligen.

– Vi ser for oss et faktahefte, eller bruksanvisning om du vil, som overleveres kjøperen ved overtakelse. Det er jo tankevekkende når 80 prosent av brannene skyldes feilbruk eller menneskelig svikt. Det er åpenbart at vi her kan informere bedre, sier Lågøyr.

Les også: Manglende el-kontroll får refs