Miljøfartsgrensa beholdes og fartsovertredelse kan etter hvert bli straffet. (Bilde: Holm, Morten)

Vil ha miljøfartsgrensen lovfestet

Borgarting lagmannsrett har tidligere denne uken i en straffesak fastslått at bilister som bryter miljøfartsgrensen ikke kan bøtelegges av politiet – dersom de holder seg innenfor den ordinære fartsgrensen som gjelder.

Dette har fått flere politikere til å se rødt.

I dag behandlet Transportkomiteen på Stortinget et forslag fra Frp om å fjerne ordningen med miljøfartsgrense. Flertallet i komiteen valgte i stedet å gå inn for å videreføre ordningen.





Vil ha bøtelegging

Det er nå et arbeid i gang i Samferdselsdepartementet for å finne en lovhjemmel som muliggjør bøtelegging av de som bryter miljøfartsgrensen.

– Vi må ha et sett av virkemidler som regulerer helsefaren. Miljøfartsgrensen varer på de aktuelle veistrekningene fra 1. november til 15. april. Hele perioden er kanskje ikke nødvendig å ha, men det vil være vanskelig å håndheve dette tiltaket dersom det ikke er permanent i hele perioden, sier Hallgeir Langeland (Sv) i Transportkomiteen på Stortinget til Teknisk Ukeblad.





– Finnes bedre virkemilder

Han mener imidlertid at det finnes bedre virkemidler enn miljøfartsgrense for å redusere helsefaren til folk.

– Det beste er å redusere trafikken og å innføre parkeringsrestriksjoner, sier Langeland.





– Dette er symbolpolitikk

– Dessverre er det sånn at flertallet i Transportkomiteen på Stortinget er mest opptatte av symbolpolitikk. De skyver miljøet foran seg i stedet for faktisk å iverksette tiltak som ville ha betydd noe positivt for det lokale miljøet. Det går først på at folk får råd til utskifting av gamle biler, mer feing langs hovedveiene og selvfølgelig å se på mulighetene for miljøvennlig drivstoff. Det er bevist at bilene slipper ut mer NOx og NO2 i lavere hastigheter, og flere eksperter på luftveisplager sier at de vanlige fartsgrensene ikke representerer noe problem, sier Frps medlem av Transportkomiteen, Bård Hoksrud.