Med gasstankskip kan Statoil frakte CO2 skip fra Mongstad til Snøhvit-anlegget på Melkøya. FOTOMONTASJE: SIMEN HÅKONSEN/TU
Arctic Princess er 288 meter lang og har en lastekapasitet på 147.000 m3 LNG. LNG-en blir transportert ved minus 163 grader Celsius i fire kuletanker om bord i skipet, hver med en diameter på 42 meter. En full last med LNG inneholder nok energi til å dekke ett års energiforbruk i en by med 45.000 innbyggere. (Bilde: Høegh)
SNØHVIT, ASKELADDEN OG ALBATROSS: De tre feltene som utgjør Snøhvit-utbyggingen - sett fra sjøen mot land. Feltene bygges ut med avansert subseautstyr. (Bilde: Statoil)
(Bilde: Anders J. Steensen)
Snøhvit-anlegget trenger vintertilpasning. (Bilde: Anders J. Steensen)
(Bilde: KNUT STRØM)

Vil frakte CO2 fra Mongstad til Snøhvit

  • Kraft

Regjeringens lanserte CO2-rensing på Mongstad som "Norges månelanding" uten å hvite hvor klimagassen skulle sendes etterpå.

Nå kan nødløsningen bli å sende gassen med skip til Snøhvit.

Ifølge et brev Teknisk Ukeblad har fått utreder Statoil, etter pålegg fra OED, muligheten for transportere CO 2 med skip fra Mongstad til Melkøya. Studien som utføres av tyske Linde er nærmest fullført, men dokumentene holdes hemmelig på grunn av at de er ”utarbeidet av særlige rådgivere til et forvaltningsorgans interne saksforberedelser”.

Mye tyder på at det haster å finne løsninger for deponering av de 100 000 tonn CO 2 årlig som skal fanges i testsenteret på Mongstad. – For at det skal være mulig med oppstart av testsenteret i 2010, er det behov for at det raskt kan besluttes løsninger for disponeringen av fanget CO 2, slås det fast i brevet.



Deponering på Snøhvit

Gassco har ansvaret for å ivareta statens interesser i arbeidet. Og departementet har bedt Statoil om å gi Gassco tilgang til all relevant informasjon om det pågående arbeidet.

– Jeg kan bekrefte at vi har fått i oppdrag å følge opp utredningen av en transportløsning for CO 2 fra Mongstad til Melkøya. Men arbeidet er ikke ferdig. Dette vil først bli offentliggjort i forbindelse med investeringsbeslutningen som skal tas i begynnelsen av 2008, sier Sigve Apeland i Gassco. Han vil ikke si noe om Snøhvit har kapasitet til å bli et viktig deponeringssted for CO 2 i framtiden.



CO2 med skip

Løsningen som nå studeres går ut på å bygge infrastruktur på Mongstad for å transportere fanget CO 2 om bord i skip. Deretter skal CO 2en fraktes til Melkøya. Statoil har allerede infrastruktur for CO 2-håndtering på Melkøya med kapasitet til over to millioner tonn CO 2. Denne kapasiteten er langt fra utnyttet. I første omgang vil 700 000 tonn CO 2 fra Snøhvit-gassen bli fraktet ut til reservoaret i året.



Utfordringer

Å frakte CO 2 med skip høres ut som et dyrt prosjekt. Apeland ønsker ikke å gå inn på de økonomiske aspektene ved en mulig deponeringsløsning på Melkøya. – De tekniske og økonomiske aspektene ved dette vil bli presentert av departementet i forbindelse med investeringsbeslutningen.

– Hva er utfordringene knyttet til frakt av CO 2 med skip?

– Utfordringen er å finne rette kombinasjonen av trykk og temperatur. Hvis man øker trykker trenger man ikke like mye energi til nedkjøling. Vi jobber for å finne den beste teknologiske og økonomiske løsningen, sier Apeland.

I forbindelse med arbeidene på Mongstad, har Statoil foreslått at det utarbeides en oppdragsavtale mellom staten og Statoil som kan regulere dette arbeidet på en god måte. Departementet ønsker en lignende avtale også for arbeidene rundt CO 2-håndtering på Snøhvit-lisensen.