VIL HA MER: Administrerende direktør i Oslo T-banedrift, Øystein Svendsen, håper politikerne vil se behovet for enda flere vogner i Oslos t-banenett. (Bilde: Mona Strande)

Vil doble antallet nye vogner

  • Motor

Oslo Sporveier har 207 vogner i dag, og skal skifte ut alle utenom de 12 som skal gå på Holmenkollbanen. Her kreves nemlig strømtilførsel via pantograf på taket, og de nye togene kan kun brukes på strømskinner.

2.4 milliarder ikke nok

Bestillingen som leveres frem til september 2009, er på 63 nye togsett, eller 189 nye vogner. Men Sporveien ønsker seg flere.

- Vi håper politikerne virkelig åpner lommeboka. Vårt ønske er å få 130 vogner til. Da kan vi kjøre 7-minutters ruter på hele det østlige nettet, sier administrerende direktør Øystein Svendsen, Oslo T-banedrift AS.

Han er glad for at politikerne har vært rause, og bidratt til innkjøp av de nye vognene - som har kostet nesten 2.4 milliarder kroner. Likevel mener han altså at det trengs nesten dobbelt så mange vogner for å få et tilfreddsstillende kollektivtilbud i hovedstaden.

66 ganger rundt jorden

I dag var det vogn nummer 1045 som måtte bøte med livet ved Ryen verksted. Den ble produsert på Strømmens verksted i 1965, og satt i trafikk i mai 1966 - da Lambertseterbanen ble åpnet som første banestrekning i Oslo.

- I sin levetid har denne vognen fraktet cirka åtte millioner reisende, og kjørt 2.6 millioner kilometer. Det tilsvarer 66 ganger rundt jorda ved ekvator, sier Svendsen.

- Vi er i ferd med å skrote en gammel vognpark som har gjort en stor innsats for Oslo.

Klippet i to

Før huggingen ble vognen strippet for alt det var mulig å løsne med håndkraft - og brekkjern. Deretter var det fritt frem for gravemaskinen, som rett og slett klippet vognen i to deler.

Mange ansatte overvar seansen, og flere uttrykte at de syntes det var vemodig å se vognen - som har vært en trofast tjener i nesten 41 år - bli knust.

5. togsett i morgen

Men nå kommer vognens arvtakere, MX3000, på løpende bånd. Hver 14. dag utenom feriene kommer et nytt togsett til Oslo, og det skal de fortsette med frem til september 2009.

Fire nye togsett er satt i trafikk så langt, og i morgen ruller det femte ut på skinnene. Mens det gamle toget ble knust utenfor verkstedet på Ryen i dag, stod det nye toget inne på klargjøringssporet for de siste justeringene før morgendagen.