Rørkoblingen på Veslefrikk Tee er skadet, sannsynligvis på grunn av tråling. (Bilde: DeepOcean)

Veslefrikk skadet av fiske

Nå ber Gassco og Statoil Marin fiskerne holde seg unna området.

Det var under en inspeksjon av Veslefrikk Tee, som er punktet der Veslefrikk-røret kobles sammen med Statpipe rikgassrøret, at det ble oppdaget skader på beskyttelsesstrukturen. Toppstrukturen manglet, og et ventilratt er skadet.

– Skaden vil ikke ha konsekvenser for gasstransporten, da selve rørledningen ikke er berørt. Sikkerheten ivaretas nå ved at fisking i området frarådes så lenge toppstrukturen ikke er på plass, sier kommunikasjonsrådgiver Lisbet Kallevik i Gassco til Teknisk Ukeblad.

Holde seg unna

Statoil Marine, som overvåker fiskerivirksomheten rundt plattformene, har anmodet alle fiskebåter som går i retning av Veslefrikk Tee om å holde seg unna området.

– Dersom det mot formodning tråles i området, kan eventuelle fiskeredskap sette seg fast, og i verste fall kan det medføre skade på hydrokarbonførende utstyr og påfølgende gasslekkasje, sier Kallevig. Hun mener likevel at dette er lite sannsynlig.

Veslefrikk Tee skade på ventilhjul
Ventilhjulet er skadet og bøyd. DeepOcean

Alvorlig

I utgangspunktet skal området være overtrålbart ved hjelp av en beskyttelsesstruktur som beskytter rørdeler og ventiler for fiske.

– Strukturen skal være dimensjonert for å tåle trålfiske, og jeg synes dette er en alvorlig sak, sier rådgiver i Norges Fiskarlag, Elling Lorentsen, til Teknisk Ukeblad.

Ingen forklaring

Gassco har foreløpig ingen forklaring på hvorfor den overtrålbare strukturen manglet beskyttelse.

– Vi ser nå på årsakssammenhengen i dette konkrete tilfellet, men har først og fremst fokus på overvåkningen av området og raskest mulig utbedring av skadene, sier Kallevik.

Utilgivelig

Lorentsen i Norges Fiskarlag mener det er utilgivelig at hendelsen har oppstått.

– Dette skal være åpne områder for fiskerivirksomhet, og det er særlig alvorlig at årsaken ikke kan forklares, sier Lorentsen.

Det er nå satt i gang døgnkontinuerlig overvåkning av området, og ny toppstruktur er under fabrikasjon. Mest sannsynlig vil dette være på plass i løpet av første kvartal 2011.

– Enn så lenge vil sikkerhetsnivået bli ivaretatt ved døgnkontinuerlig overvåkning av fiskefartøyer, sier Kallevik.