PISK: Vannet bak Far Samson ble virvlet og pisket av alle propellene som forsøkte å dra landfestet til sjøs. Det holdt stand og DNV registrerte at skipet dro med konstant 423 tonns kraft i over 10 minutter. (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
PISK: Vannet bak Far Samson ble virvlet og pisket av alle propellene som forsøkte å dra landfestet til sjøs. Det holdt stand og DNV registrerte at skipet dro med konstant 423 tonns kraft i over 10 minutter. (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
Far Samson - CSV - Construction, Subsea Vessel Trekkraft: 423 tonn (bollard pull) Design: Rolls-Royce UT 761 CD 121,5 meter langt, 26 meter bredt, sengeplass til 100 personer. Motorkraft: 48.000 hestekrefter. Farstad Shipping Langtidskontrakt - minimum 5 år - med Saipem UK (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
KLAR: Hektisk aktivitet til det siste. Far Samson ble klargjort ved STX Euorope Langsten for levering i mars. (Bilde: Tore Stensvold)
ROLIG: Kaptein Bernt Finnøy på Far Samson ble gledelig overrasket over det lave støynivået under bollrad pull-testen. - Det er godt arbeidsmiljø for mannskapet, sier han. (Bilde: Tore Stensvold)
Far Samson har plass til både plog og igjenfyllingsplog på dekk. Under arktiske forhold kan utsytyr kjøres inn i hangaren og tines ved hjelp av varme fra motorene. Skipet har også ROV om bord. (Bilde: Farstad)
Far Samson er spekket med utstyr fra Rolls-Royce. - Vi er svært stolte av å ha levert design og utstyr til dette unike fartøyet, sier prosjektleder i Rolls-Royce, Per Kristian Bjørdal. (Bilde: Rolls-Royce)

Verdens sterkeste skip

  • Industri

Far Samson

  • Spesialskip for konstruksjons- og undervannsarbeider.
  • Design: UT 761 CD
  • Lengde: 121,5 meter
  • Bredde: 26 meter
  • Verft: STX Europe Langsten
  • Trekkraft: 423 tonn
  • Framdrift: Diesel-mekanisk og dieselelektrisk
  • Total propulsjonskraft: 26.400 kW på hovedpropeller + 5.400 kW på azimuth trustere
  • Ekstra kraftige kraner og vinsjer, ROV-
  • Miljøtiltak: Investert 80 millioner til blant annet hybrid drift med intelligent styring for minimale utslipp, katalysator for NOx-fjerning. DNV-klasse Clean Design. Trippel

TOMREFJORD: I dag overtar rederiet rekordskipet fra verftet.

Med en slepekraft på 423 tonn, satte Far Samson for to uker siden en soleklar verdensrekord. Den forrige uformelle rekorden var på 312.

Det Norske Veritas bekrefter rekorden. To representanter var om bord med måleinstrumenter som registrerte den imponerende trekkraften.

BILDESERIE: Verdens sterkeste skip

Utklassing

– Så vidt oss bekjent er det ingen andre skip i verden som har en trekkraft som er i nærheten av dette, sier Per Wiggo Richardsen, kommunikasjonsdirektør i DNV Maritime.

DNV er verdensledende på klassifisering av offshoreskip og er godt orientert i markedet.

– Far Samson ble målt til 111 tonn mer enn det vi har registrert og klassifisert som det sterkeste skipet før dette, sier Richardsen til Teknisk Ukeblad.

DNV har 40 prosent av markedet for offshoreskip.

Plogtauing

Spesialskipet Far Samson er designet for å taue en plog på havbunnen, ned mot 1000 meters dyp, flere hundre meter bak skipet. Dermed trengs det enorme krefter.

Farstad Shipping hadde derfor spesifisert en trekkraft som i utgangspunktet skulle overgå andre skip. Kravet var minst 350 tonn.

STX Europe Langsten og motor- og utstyrsleverandør Rolls-Royce lovet det. Og holdt.

Skipet har en maksimal propulsjonskraft på 26.400 kW på de to hovedpropellene og i tillegg 5.400 kW på azimuth trusterne.

Med en kombinasjon av diesel-mekanisk og dieselelektrisk kraft på propellene, ble forsøkene gjort fra tirsdag 10. mars til onsdag 11. mars.

Lite vibrasjon

En vaier fra skipet blir festet i en krok i land i en fjordarm ikke langt fra Langsten. Skate siger skipet ut i fjorden til vaieren er stram. Deretter økes motorkraften sakte, men sikkert.

– Det var helt utrolig, sier kaptein Bernt Finnøy.

– Vi kjente ikke engang vibrasjoner i dekket, sier han entusiastisk i ettertid.

To mann fra DNV var om bord. For å få godkjent trekkraft, skal kraften holdes konstant i minst ti minutter.

Sjøen ble pisket opp bak skipet under testen. Skipet lå likevel stille mens vaieren sto spent som en felestreng.

Instrumentene til DNV stoppet til slutt på 423 tonn kontinuerlig slepekraft. Det står det nå i sertifikatet til skipet og verft og leverandører kan være stolte av å over å innfri kravene om 350 tonn.

Grøfting på 1000 meter

Når Far Samson går inn i en fem år lang tjeneste for Saipem, er primæroppgaven å dra en enorm plog på 200 tonn etter seg.

Den skal grave en grøft på 2,5 meter der rørledninger med diameter opp til 1,55 meter skal legges ned i.

En egen plog for tilbakefylling trekkes over i etterkant. Det er også Far Samsons jobb.





Sparer tid

Sammen med Rolls-Royce har Farstad utviklet en hydraulisk løsning som skal hindre vaierbrudd. Av og til setter plogen seg fast.

Et svakt punkt i festemekanismen mellom vaier og plog, skal da ryke for ikke å skade plog og skip og unngå at vaieren går i stykker. Det kan ta opptil et døgn å feste vaieren igjen.

Normalt er vaieren låst i en brems. Blir det et rykk, vil det svakeste punkt gi seg. Det nye systemet sørger for at hydraulikken holder vaieren. Kjører plogen seg fast, gir hydraulikken etter slik at det blir en myk stans.

BILDESERIE: Verdens sterkeste skip