Far Samson viste seg fram i Ålesund 25. mars, før rederiet tok over skipet. (Bilde: Farstad)
En vaier på en kilometer er festet i land og alle maskiner og propeller kjøres for full kraft framover. I over ti munutter viser instrumentene til Det Norske Veritas en trekkraft på 423 tonn. Far Samson har satt verdensrekord. (Bilde: Farstad)
Far Samson er bygget ved STX Europe Langsten ved Tomrefjord. Rolls-Royce har designet skipet og levert motorer og annet utstyr. (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
PISK: Vannet bak Far Samson ble virvlet og pisket av alle propellene som forsøkte å dra landfestet til sjøs. Det holdt stand og DNV registrerte at skipet dro med konstant 423 tonns kraft i over 10 minutter. (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
Skipet er 121,5 meter langt, 26 meter bredt og har sengeplass til 100 personer. Motorkraft: 48.000 hestekrefter. (Bilde: Fuglefjellet/Farstad)
KLAR: Hektisk aktivitet til det siste. Far Samson ble klargjort ved STX Euorope Langsten for overlevering 25. mars. (Bilde: Tore Stensvold)
ROLIG: Kaptein Bernt Finnøy på Far Samson ble gledelig overrasket over det lave støynivået under bollrad pull-testen. - Det er godt arbeidsmiljø for mannskapet, sier han. (Bilde: Tore Stensvold)
Far Samson har plass til både plog og igjenfyllingsplog på dekk. Under arktiske forhold kan utsytyr kjøres inn i hangaren og tines ved hjelp av varme fra motorene. Skipet har også ROV om bord. (Bilde: Farstad)
Far Samson er spekket med utstyr fra Rolls-Royce. - Vi er svært stolte av å ha levert design og utstyr til dette unike fartøyet, sier prosjektleder i Rolls-Royce, Per Kristian Bjørdal. (Bilde: Rolls-Royce)
Construction and Subsea Vessel (CSV) Far Samson er utstyrt med god ROV-kapasitet, det vil si ubemannede ubåter for konstruksjons- og inspeksjonsarbeider. (Bilde: Tore Stensvold)
STOR OG STERK: Far Samson ved kai hos STX Europe Langsten i Tomrefjord like før ovelevering i slutten av mars. (Bilde: Tore Stensvold)
Børge Nakken, sjef for prosjektavdelingen i Farstad Shipping, foran Far Samson. (Bilde: Tore Stensvold)
Baugen på offshore spesialskipet Far Samson. (Bilde: Tore Stensvold)
Kartbord om bord i Far Samson. Det er fortsatt bruk for stort kartbode for papirbaserte draft, selv om skipet har alle mulig elektroniske kart og andre hjelpemidler. (Bilde: Tore Stensvold)
Siste rødmaling skal på plass på far Samson før overlevering fra STX Europe Langsten. (Bilde: Tore Stensvold)
Rolls-Royce Marine har levert maskiner og utstyr for over 200 millioner kroner til Far Samson. Her et styrepanel for den avanserte hybridløsningen med diesel-mekanisk og diesel-eletkriske framdrift. (Bilde: Tore Stensvold)

BILDESERIE: Verdens sterkeste skip

Far Samson

  • Spesialskip for konstruksjons- og undervannsarbeider.
  • Design: UT 761 CD
  • Lengde: 121,5 meter
  • Bredde: 26 meter
  • Verft: STX Europe Langsten
  • Trekkraft: 423 tonn
  • Framdrift: Diesel-mekanisk og diesel-elektrisk
  • Total propulsjonskraft: 26.400 kW på hovedpropeller + 5.400 kW på azimuth trustere
  • Ekstra kraftige kraner og vinsjer, ROV-
  • Miljøtiltak: Investert 80 millioner til blant annet hybrid drift med intelligent styring for minimale utslipp, katalysator for NOx-fjerning. DNV-klasse Clean Design. Trippel

Med en slepekraft på 423 tonn, satte Far Samson 10. mars i år en soleklar verdensrekord. Den forrige, uformelle rekorden, var på 312.