(Bilde: Jörgen Skjelsbæk)

Verdens proffeste kjøper

  • IT

Mens den tidligere norske næringsministeren tilsynelatende ikke ante hva han kjøpte da han på vegne av staten bladde opp noen milliarder kroner til Aker Solutions, vet IT-giganten Oracle nøyaktig hva de gjør når de kjøper selskaper.

Programvareselskapet til Larry Ellison, en av verdens mest hardtslående toppsjefer, slo til på kort varsel da IBM gikk ut av sine eksklusive forhandlinger om overtagelse av skadeskutte Sun.

Han slo til for omtrent samme pris som IBM en stund var villig til å betale.

IBM snuser på Sun

Mens de fleste klødde seg i hodet og lurte på hva IBM skulle med Sun, er det ikke like mange som stiller spørsmålstegn ved Oracles oppkjøp.

De lurer nok litt, men ingen undervurderer Oracle's evne til å lykkes med oppkjøp.

IBM dropper Sun

Skrev om læreboken

Oracle skrev ikke læreboken om hva som skjer når en gigant kjøper en annen gigant, men de skrev den om og la til en slutt de likte bedre.

Tidligere var det en vedtatt sannhet at IT-selskaper ikke kunne lykkes med store fiendtlige oppkjøp fordi kompetansen satt i hodet på de som jobbet der, og at de ville forsvinne hvis de fikk en eier de ikke likte.

Denne myten ble gjort til skamme da Oracle tilslutt sikret seg PeopleSoft etter en lang og aggressiv maktkamp. Ikke bare vant Oracle, de tjente også gode penger på kjøpet. De ga også klar beskjed til de ansatte om hvor skapet skulle stå. Oracle vet hva de vil.

– Vi tar beslutningene innen de 10 første dagene, sa Charles Philips, Oracle's nestsjef, og den som styrer skuta til daglig, i et intervju med Silicon Valley-avisen Mercury News i 2006.

Oppsigelser den tiende dagen

Det er ikke tomt prat. 10 dager etter at de kjøpte CRM-leverandøren Siebel, sendte Oracle ut 2.200 oppsigelser.

Oracle's rake motsetning er Dag Terje Andersen. Han og regjeringens hovedbegrunnelse for å investerte statens penger i Aker var å bevare arbeidsplasser. De økonomiske realitetene og betingelsene var tydeligvis ikke like viktige.

I Oracle er det ingen «kjære mor». De selger forretningsprogramvare, og oppkjøp er «strictly business». Brutalt, men profft.

Oracle kjøper Sun