Fortauet er altfor smalt på en del av fylkesveg 164, også kjent som Leif Larsens vei. Når det blir ytterligere innsnevret av snø, blir kjørebanen ofte tatt i bruk av fotgjengere. Fortauet blir utvidet når Løkkeåstunnelen blir ferdig. (Bilde: Anders Haakonsen)

Veidekke leder knepent over NCC

NCCs anbud er på 85,167 mill. Hvis ingen av de to anbyderne som ligger lavest har begått grove regnefeil, vil det trolig stå mellom dem.

Skanska er nr. tre med 88,081 mill., fulgt av HAB Construction (91,056 mill.) og Betonmast (96,626 mill.).

Oppdraget består av driving og sikring av den 180 meter lange Løkkeåstunnelen like ved kommunesentret Sandvika, og utbedring av 200 meter av fylkesveg 164. Videre skal det anlegges en 450 meter lang lokalveg, det skal bygges nye støttemurer, og kabler og ledninger skal legges om.

Når tunnelen er ferdig, blir 320 meter av nåværende fylkesveg 164 stengt for gjennomkjøring og bygd om til adkomstveg for boliger. Fortauet som er alt for smalt i dag, blir utvidet på bekostning av kjørebanen. Det skal også settes opp ny belysning. Alt dette arbeidet inngår i entreprisen, men det gjør ikke elektroarbeidet, som settes ut som egen entreprise senere.

Sommeren 2012 skal tunnelen være ferdig. Hele jobben må fullføres innen det året er omme.