Varmer kalde rumper

  • produksjon

Pruszków: Når du stiger inn i en Range Rover og synker ned i det myke setet, er sjansen stor for at innmaten i setet er levert fra Kongsberg Automotive.

Divisjonen for sittekomfort er relativt ukjent i Norge. Hovedvirksomheten ligger i Sverige, men ekspanderer nå raskt i Polen. Flinke hender lager varmeelementer for bilseter og syr lærtrekk til girspaker for en rekke kjente bilmerker.

Etter to år produserer 250 ansatte for 250 millioner kroner. Med best lønnsomhet i konsernet.

Forskjellen på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker blir synlig på en runde i fabrikken. Skumgummien på "varmeputen" i en Range Rover er dobbelt så tykk som varmeputen i en vanlig bil. Så skal da også en bil til over en million ha bedre komfort enn en til 200.000.

Det samme gjelder girspaken. På dyre biler med automatisk girskift nytter det ikke med plast. Her må det skinn til. Det er en vanskelig syoperasjon for å få den pen samtidig som den sitter godt. Skinnknotter er den nye satsingen til Kongsberg Automotive.

Norsk standard

Kongsberg Automotive etablerte datterselskapet i Polen i 2000 og åpnet sin første fabrikk i september i fjor. De første 3000 m 2 ble for lite og i 2002 åpnet et nybygg på 2800 m 2. Neste år vil nye 2500 m 2 stå klar.

Fabrikken ligger på historisk grunn. Her er industrihistorie i flere slektsledd i det som nå heter Millenium industripark

I produksjonslokalene er alle spor borte fra den støyende stålbedriften som holdt til her tidligere. Kongsberg har lagt skandinaviske normer til grunn for arbeidsmiljøet. Den viktigste grunnen til å etablere seg i Polen er de lave lønningene for manuelle arbeidsoppgaver. Selv et polsk EU-medlemskap vil ikke endre dette.

- Lønnskostnadene vil være lavere i Polen enn i Vest-Europa i minst 15 år fremover, kanskje så lenge som femti år, sier logistikksjef Dariusz Wach. Han ser lyst på mulighetene for Polen i Europa.

- Polen har fordel av sin strategiske beliggenhet, mellom Skandinavia, Tyskland og Tsjekkia, sier Wach. Fabrikkene i Pruszków sender bildeler til underleverandører og bilfabrikker over hele Europa.