IKKE GASS: Ferjen skal bygges i Det Norske Veritas klasse +1A1, R3, Car Ferry B, EO (NOR). Ferja får en dødvekt på vel 300 tonn. Ferjen får et dieselmekanisk framdriftssystem og har et nesten lukkt bildekk for å kunne operere i fartsområde EU/C. Servicefart er på ca. 13 knop. (Bilde: Fjord 1.)

Vant ferjekontrakt

  • arkivnyheter

Den nye ferja er utviklet av Multi Maritime AS i samarbeid med Fiskerstrand BLRT AS. Total lengde er på 66,4m og største bredde er 13,2 meter. ferja får en kapasitet på 50 personbiler og 150 passasjerer.

Kort leveriongstid

Skrog og startutrustning på ferja bygges i Litauen og mens utrustningen gjennomføres av Fiskerstrand Verft AS utanfor Ålesund. Den skal overleveres om ett år.

Kontrakten er vunnet i en europeisk verftskonkurranse, med 10 andre verft. Fire av verftene var norske, mens de resterende var Polen, Tyrkia og Kroatia melder smp.no.

Større kapasitet

Den nye fejen tilbyr bedre kapsitet enn dagens ferje med plass til 30 personbiler. Kravet i anbudet var en ferje på 40 personbiler, mens Fiskarstarnds tilbud er på 50 personbilenheter(PBE

Prognosene viser at sambandet i 2011 er 125 000 PBE.





Leveringsdyktig

– Vi har lagt vekt på pris, kvalitet og leveringsdyktighet ved utvelgelsen, og ser fram til å sette inn en ny, flott og effektiv ferje for kundene våre på Sandvika – Edøya sambandet i 2011, sier administrerende direktør i Fjord1 MRF Anker Grøvdal i en pressemelding.