Støylsnestunnelen vil gjøre ferdselen på riksveg 5 mye tryggere enn i dag når den åpnes for trafikk høsten neste år. Tunnelmassen blir brukt til å bygge rasvoller øst for østre påhugg. (Bilde: Statens vegvesen)

Utrustning av Støylsnestunnelen på anbud

Oppdraget omfatter blant annet styrings- og overvåkingsanlegg, radiosentral og antenner for kringkasting- og kommunikasjonsanlegg, 8 vifter, 18 nødstasjoner, 250 lysarmaturer, 2,7 km antennekabel og 6 km fiberkabel. Den som får kontrakten skal både levere og montere utrustningen.

Riksveg 5 var en gang en svært rasutsatt veg. De senere årene har flere rasfarlige partier på denne vegen blitt sikret eller erstattet med tunneler. Fortsatt gjenstår det en farlig strekning langs nordsiden av Kjøsnesfjorden. Når Støylsnestunnelen erstatter denne strekningen neste høst, blir riksveg 5 en trygg veg - i den grad en veg kan være det på disse kanter av landet.

Mika fikk kontrakten på driving av Støylsnestunnelen i fjor sommer. Den gangen la Vegvesenet opp til drift fra bare fra østsiden, blant annet fordi det ikke var tilgang til strøm på vestsiden.

Etter en tid valgte Mika likevel å drive fra begge sider. Strømtilførselen ble sikret ved hjelp av eget aggregat. Før det ble tatt i bruk, lå Mika etter framdriftsplanen. Forsinkelsen er nå tatt inn, og Vegvesenet håper på gjennomslag i november.