UREDIGERT DEBATTINNLEGG

Fra: jan-gunnar.garshol@vestfoldkraft.no[SMTP:JAN-GUNNAR.GARSHOL@VESTFOLDKRAFT.NO]

Sendt: 9. februar 2001 10:26:51

Til: redaksjonen@tekblad.no

Emne: Leserbrev om veisalting

Automatisk regelbasert videresending

(See attached file: Eksportvare tekblad.doc)

Jan G. Garshol, Jevnakerveien 12, 3160 Stokke

mob.tlf. 992 71 750

08.02.2001

Leserbrev

Veisalting. Norsk eksportvare?

Fra pålitelig hold har jeg fått opplyst at japanerne fortsatt har

piggdekkforbud, men har startet en diskusjon om 20 % piggdekk-andel bl.a.

fordi vi her i landet mener at det er ideelt. Jeg har også fått vite at de

startet med salting etter at piggdekkforbudet ble innført. Kan det også

skyldes påvirkning fra norske og andre vestlige saltere som er forsteinet i

troen på veisalt?

Før strødde de ikke med verken sand eller salt, og kunne glede seg over

fint vinterføre slik også vi kunne for mange år siden. Saltingens virkning

er den samme i Japan som hos oss. Forrige vinter fordoblet japanerne

saltingen, med den følge at skliulykkene økte med 50 %. Sannsynligvis er

økningen størst på saltfrie veier i nærheten av saltveier. Det "geniale"

med den norske SINTEF-rapporten er at dette ville gitt som resultat at

salting reduserer antall ulykker når det saltes, selv om det motsatte er

virkeligheten.

Gjennom mange år har mistanken om manglende kunnskap hos fagidiotene i

Vegdirektoratet forsterket seg. Alle vet jo at salt gir rust, unntatt de i

Vegdirektoratet. Derfor er den eventuelle eksporten av veisalting ikke en

eksport av nyttig kunnskap (know-how) til det beste for importørene, men en

eksport av forsteinete holdninger og en blind tro på veisaltet.

Jan G. Garshol

Informasjonsleder,

Stopp veisaltingen Vestfold